U bent hier  ›Home› Dossiers


Aantal dossiers: 50    Pagina(s): 1 / 3

REGLEMENTERING EN WETGEVEND KADER (JUNI 2007)

Uittreksel uit het memorandum voor de verkiezingen 2007. [Lezen]

CARS 21: DE CONCURRENTIEPOSITIE VAN DE EUROPESE AUTOMOBIELSECTOR VERSTERKEN (MEI 2006)

Op 12 december van verleden jaar heeft de werkgroep CARS 21, na een jaar van intensief werk, zijn finaal rapport ingediend. CARS 21, of voluit High Level Group for a Competitive Automotive Regulatory System for the 21ste Century, is een origineel en belangrijk initiatief van de Europese Commissie dat zich buigt over de competitiviteit van de Europese automobielindustrie. Ik geef u graag mijn visie op de aanbevelingen uit het finale rapport. [Lezen]

NOOD AAN FISCALE MAATREGELEN VOOR EEN VERSNELDE VERJONGING VAN HET MOTORPARK (MEI 2006)

Op de korte tijdspanne tussen de normen Euro 1 en Euro 3 voor motorfietsen zit een grote technologische vooruitgang met een drastische verlaging van de uitstoot van de belangrijkste vervuilende stoffen en een belangrijke vermindering van het benzineverbruik. Het aandeel van motorfietsen in de totale uitstoot door het wegverkeer ligt bijzonder laag. Intussen investeert de industrie verder om motorfietsen de komende jaren nog milieuvriendelijker te maken. De fabel dat motorfietsen het milieu negatief beïnvloeden dient definitief ontkracht te worden op basis van aantoonbare feiten die we in dit artikel nader toelichten. [Lezen]

EMISSIES VAN HET WEGVERKEER IN BELGIË 1990-2030 (MAART 2006)

Tussen 1990 en 2030 leggen auto’s en vrachtwagens steeds meer kilometers af op de Belgische wegen. De uitstoot van vervuilende stoffen, behalve het broeikasgas CO2, zal echter afnemen dankzij technologische verbeteringen. [Lezen]

EURO 5 (JANUARI 2006)

De Europese Commissie heeft zich tot doel gesteld om de luchtkwaliteit verder te verbeteren. Zij heeft daartoe het CAFE (Clean Air for Europe) programma gelanceerd. Verschillende mogelijke scenario’s worden er op hun doeltreffendheid geëvalueerd, maar ook op hun economische impact. [Lezen]

DE AUTOBRANCHE BIEDT JONGEREN EEN TOEKOMST OP WIELEN (JANUARI 2006)

Als automobiel en tweewielerfederatie heeft FEBIAC van haar leden het signaal gekregen dat er te weinig gekwalificeerde en gemotiveerde jongeren doorstromen naar onze sector. Wat dat betreft, hebben wij duidelijk te kampen met een imagoprobleem. Bovendien blijkt er te vaak nog een discrepantie te bestaan tussen de school en de realiteit van de werkvloer. Dat is uiteraard niet de schuld van de scholen en nog minder van de leerkrachten zelf, die genoodzaakt zijn te roeien met de riemen die ze hebben. [Lezen]

1975-2005: 30 JAAR GORDELPLICHT IN BELGIE (NOVEMBER 2005)

Nauwelijks 1 Belg op twee klikt de veiligheidsgordel vast bij het autorijden. Nochtans hoeft het nut van de gordel al lang geen betoog meer. De gordel omdoen is zonder twijfel de makkelijkste manier om de gevolgen van een ongeval te beperken en het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. En toch ‘vergeten’ heel wat chauffeurs en passagiers deze elementaire reflex die levens redt. FEBIAC is van oordeel dat gordeldracht meer aandacht en toezicht vraagt. [Lezen]

ACCIJNZEN OP MOTORBRANDSTOF (NOVEMBER 2005)

Eind oktober werd omwille van de aanhoudend hoge brandstofprijs het cliquet-systeem op de brandstofprijzen in de koelkast gestopt. Wij komen even terug op dit systeem en wat het de automobilist tot nu toe heeft gekost. De belasting op de motorbrandstof (accijnzen en BTW) vertegenwoordigt op zich alleen al 46 % van de ontvangsten die de staat realiseert op de auto, dit is meer dan 5,4 miljard euro per jaar. Een inkomstenbron die nog niet op het punt staat om op te drogen! [Lezen]

DE DIESELMOTOR: EEN TECHNOLOGIE MET TOEKOMST (NOVEMBER 2005)

Het marktaandeel van de diesel groeit jaar na jaar in België. De dure olieprijzen ondersteunen deze trend, maar er zijn nog andere verklaringen voor dit succesverhaal. Al bij al is dit een goede zaak voor Kyoto, want een diesel verbruikt ongeveer 1/3de minder dan een gelijkaardige benzine-auto. Anderzijds groeit de bezorgdheid over de uitstoot van fijne stofdeeltjes. Geen reden tot paniek, de autoconstructeurs hebben de oplossing. Een steuntje in de rug vanwege de overheid zou natuurlijk geen kwaad kunnen. [Lezen]

DE MARKT VAN DE NIEUWE PERSONENWAGENS IN 2004 (JULI 2005)

Het economische herstel dat begon midden 2003, heeft zich doorgezet in het jaar 2004. De economische groei werd hoofdzakelijk aangedreven door een stijging van de binnenlandse vraag (+3,2%) en een toename van de verkoop voor privé-gebruik (+2,2%). [Lezen]

FISCALE OPBRENGST VAN VOERTUIGEN IN 2004 (JULI 2005)

Op 1 januari 2005 beantwoordde 17,1% van het Belgische personenwagenpark niet aan de minst strenge emissienorm, Euro 1, die verplicht werd voor nieuwe auto’s vanaf 1 januari 1993. Deze voertuigen veroorzaken een zeer belangrijk deel van de luchtvervuiling. [Lezen]

E-CALL: AUTOMATISCHE NOODOPROEPSYSTEMEN IN NIEUWE AUTO'S (JULI 2005)

De Europese Commissie en de constructeurs van voertuigen zijn op 3 februari 2005 overeen gekomen om vanaf 2009 alle nieuwe voertuigen in de Europese Unie uit te rusten met een noodoproepsysteem. [Lezen]

'... SOME PREMIERES WERE LOST IN THE SHUFFLE' NOOIT OP HET SALON VAN BRUSSEL (MEI 2005)

Op 14 maart jongstleden blokletterde het gezaghebbende internationale vakblad Automotive News 'So many savory car novelties and concepts packed the Geneva auto show this month that some were lost in the shuffle.' [Lezen]

F-GASSEN VOOR KLIMATISATIESYSTEMEN (MEI 2005)

Klimatisatiesystemen doen steeds meer hun intrede in onze auto’s. Het gebruikte koelmiddel is een gefluoreerd gas (R134a) dat een hoog broeikaspotentieel heeft. De Europese Commissie heeft daarom een voorstel van richtlijn ingediend die een dubbel doel nastreeft. [Lezen]

DE VISIE VAN DE AUTOCONSTRUCTEURS OVER BIOBRANDSTOFFEN (MEI 2005)

In 2003 bedroeg het aandeel van het wegtransport 16,8% van de totale broeikasgasemissies in België. Het is algemeen bekend dat de evolutie van het wegtransport sterk gerelateerd is aan de economische groei. [Lezen]

DE EUROPESE AUTOPRIJZEN IN 2004 (MEI 2005)

Uit de index van PricewaterhouseCoopers en eurocarprice.com betreffende de prijs van de nieuwe auto's blijkt dat de kleinhandelsprijzen van de autovoertuigen in België 2% lager lagen dan het gemiddelde van de landen van de eurozone. [Lezen]

DE 4x4: EEN BLIJVER (JANUARI 2005)

Steeds meer automobilisten, waaronder een groot aandeel vrouwen, ontdekken de voordelen van de zogenaamde 4x4’s of terreinvoertuigen. Het zijn flexibele voertuigen met een dynamische uitstraling die perfect beantwoorden aan hun behoeften. Dit vertaalt zich in een toenemend marktaandeel. Vanuit een bepaalde hoek groeit echter de kritiek. Deze auto’s zouden onvriendelijk zijn voor het milieu en onveilig zijn, zowel voor de inzittenden als voor de andere weggebruikers. Men schuwt daarbij niet om verouderd cijfermateriaal of schuttingtaal te hanteren. Ook appelen met citroenen vergelijken, blijft een populaire bezigheid. [Lezen]

2005: EEN 'FISCAAL JAAR' VOOR DE AUTOBRANCHE (JANUARI 2005)

Het einde van 2004 is een erg bewogen periode geweest op het vlak van fiscaliteit. En eens te meer heeft de regering de auto als doelwit gekozen. Zo komen er in 2005 een hele reeks fiscale ‘nieuwigheden’ die – helaas – meestal in de richting gaan van een verhoging van de lasten op de automobiel. Bovendien betreffen de aankomende wijzigingen in een aantal gevallen voertuigen die op het Salon voor Lichte Vrachtvoertuigen, Vrijetijdsvoertuigen en Moto’s in de kijker staan. Redenen genoeg dus om er op in te zoomen. [Lezen]

DE VERNIEUWDE AUTOFISCALITEIT. EEN INTERVIEW MET LUC BONTEMPS (NOVEMBER 2004)

In 2003 hebben de inkomsten die de staat haalt uit de belastingen op de aankoop, het bezit en het gebruik van voertuigen de grens van de 10 miljard euro overschreden. Daarmee is een symbolische grens bereikt. Bovendien is in de aanloop naar de voorbije verkiezingen een herziening van de autofiscaliteit aangekondigd. [Lezen]

MOBILITEIT DOORHEEN DE REGEERAKKOORDEN VAN DE GEWESTEN (NOVEMBER 2004)

In de nieuwe regeerakkoorden staan heel wat beleidsinitiatieven om het ondernemen aan te moedigen en om de tewerkstelling een duw in de rug te geven. Dit komt de economische groei en onze welvaartstaat ten goede. Een dergelijk beleid moet de nodige ruimte voorzien om economische activiteiten te behouden en verder te ontplooien. [Lezen]


>>