U bent hier  ›Home› Dossiers


Aantal dossiers: 14   

MOBILITEIT EN VERKEERSVEILIGHEID (JUNI 2007)

Uittreksel uit het memorandum voor de verkiezingen 2007. [Lezen]

DE 10 PRIORITEITEN VAN FEBIAC VOOR DE VOLGENDE REGERING (JUNI 2007)

Uittreksel uit het memorandum voor de verkiezingen 2007. [Lezen]

NAAR EEN REALISTISCH EN COMPETITIEF VERVOERBELEID VOOR EUROPA (MEI 2006)

ACEA, de koepel van Europese automobielconstructeurs, heeft studiebureau NERA Economic Consulting gevraagd een rapport (1) te maken naar aanleiding van de geplande herziening van het Europese Witboek van Transport (2001). Hieronder volgen de belangrijkste bevindingen. [Lezen]

GEMOTORISEERDE TWEEWIELERS: EEN MUST IN HET MOBILITEITSBELEID (JANUARI 2006)

Politici, van lokaal tot Europees niveau, houden in hun beleidskeuzes slechts zelden rekening met de bijdrage die de gemotoriseerde tweewielers leveren aan het sociale leven en de economie. Dit ondanks de onbetwistbare voordelen die gemotoriseerde tweewielers bieden op het vlak van mobiliteit en milieuzorg. De bezorgdheid omtrent hun schadelijke emissies was inderdaad ooit terecht, maar is vandaag niet langer geldig. [Lezen]

HET MOBILITEITSBELEID IN EN ROND BRUSSEL (JANUARI 2006)

Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet wil het aantal wagens dat dagelijks Brussel aandoet, met 20% verminderen tegen 2010. Naast meer trambeddingen, busstroken, fietspaden en een verkeerscentrale, krijgt de autopendelaar 6.000 extra parkeerplaatsen nabij de metrostations, een drievoud van de huidige 2.790. [Lezen]

PARKEVOLUTIE EN -SAMENSTELLING SINDS 1980 (JULI 2005)

Vorig jaar overschreed het Belgische park de kaap van 6 miljoen voertuigen. Eind 2004 telde men 6.070.975 voertuigen, 1,5% meer dan in 2003. Sterkste stijgers waren de lichte bedrijfsvoertuigen (+5,7%) en de motorfietsen (+4,2%). De groei van het autopark bleef onder 1%, net zoals het trekkerspark (+0,3%). [Lezen]

MOBILITEIT DOORHEEN DE REGEERAKKOORDEN VAN DE GEWESTEN (NOVEMBER 2004)

In de nieuwe regeerakkoorden staan heel wat beleidsinitiatieven om het ondernemen aan te moedigen en om de tewerkstelling een duw in de rug te geven. Dit komt de economische groei en onze welvaartstaat ten goede. Een dergelijk beleid moet de nodige ruimte voorzien om economische activiteiten te behouden en verder te ontplooien. [Lezen]

SNELHEIDSBEPERKINGEN : OOK EEN KWESTIE VAN GELOOFWAARDIGHEID

Net zoals onaangepaste snelheden bestaat er ook zoiets als onaangepaste snelheidsbeperkingen. Dat veel automobilisten sneller rijden dan de ingestelde snelheidsbeperking op een bepaalde weg(lengte), kan een indicatie zijn dat deze limiet niet strookt met de ontwerpsnelheid en inrichting van de weg, en intuïtief dus niet als correct wordt ervaren. Of zouden de meeste automobilisten snelheidsduivels zijn, wat sommigen wel eens willen gezegd hebben? Wij gaan er alleszins van uit dat heel wat mensen een gezonde portie 'redelijkheid' aan de dag leggen achter het stuur.  [Lezen]

DUURZAME MOBILITEIT IN DE PRAKTIJK (JANUARI 2002)

De brochure bevat een aantal opmerkelijke resultaten van een telefonische mobiliteitsenquête die in oktober 2001 werd afgenomen bij 1.000 Belgen. Verder worden enkele interessante projecten toegelicht van ondernemingen, die het personen- en goederenvervoer, dat zij door hun activiteiten teweegbrengen, zo efficiënt mogelijk trachten te organiseren. Tot slot plaatst FEBIAC een aantal overheidsprojecten in de kijker, die getoetst worden aan gelijkaardige projecten uit het buitenland. [Lezen]

MOBILITEITSENQUETE OVER DE OPINIES EN HET GEDRAG VAN DE BELGISCHE BEVOLKING (JANUARI 2002)

8 op 10 pendelaars verklaren zich tevreden over hun dagelijkse rit naar het werk of naar school. Dat blijkt uit een mobiliteitsenquête bij 1000 Belgen, die FEBIAC in oktober 2001 liet uitvoeren door het studiebureau Dedicated Research. De resultaten staan in de brochure: 'Duurzame Mobiliteit in de praktijk', die FEBIAC tijdens de officiële inhuldiging van het 80e Internationaal Salon 'Auto-Motor-Fiets' heeft voorgesteld. [Lezen]

LOKAAL MOBILITEITSBELEID IS ONDENKBAAR ZONDER AANDACHT VOOR TWEEWIELERS

Het verkeer in en rond onze steden en dorpskernen vlot houden, vergt inspanningen van iedereen, weggebruikers zowel als overheden. Gelukkig wordt er steeds vaker gewerkt rond het concept ‘multimodaliteit’, één van de sleutels tot de decongestie van onze drukste wegen. Naast het autoverkeer en het aanbod aan openbaar vervoer, verdienen ook fietsers en gebruikers van gemotoriseerde tweewielers hun plaats in het verkeer; en dus in het mobiliteitsdebat. Om multimodaliteit in de hand te werken, en meer bepaald om de aandacht voor de gemotoriseerde tweewielers te verhogen, willen wij wegbeheerders en lokale overheden hun mobiliteitsbeleid helpen bijsturen door tweewielervriendelijke maatregelen voor te stellen. In dit artikel bespreken we specifiek de voordelen van gemotoriseerde tweewielers en de maatregelen die het verkeer voor hen veiliger maken. [Lezen]

DE 125cc, EEN ECHT ALTERNATIEF VOOR ONZE MOBILITEITSPROBLEMEN

Op 1 oktober 1998 is het Europese rijbewijs voor moto's in België van kracht geworden. De meest belangrijke nieuwigheid is ongetwijfeld dat de houders van een rijbewijs B (auto) vanaf nu ook met een scooter of een moto van 125 cc mogen rijden zonder een examen af te leggen.

Om de voordelen van een gemotoriseerde tweewieler binnen de huidige mobiliteitsproblematiek concreet te kunnen bepalen, organiseerde Febiac een test waarbij een scooter van 125cc, een personenauto en het openbaar vervoer vanaf hetzelfde punt vertrokken voor een rit naar het centrum van Brussel.  [Lezen]

DE ROL VAN HET BEDRIJFSVOERTUIG IN DE 21ste EEUW: MOBILITEIT (NOVEMBER 2000)

Ook in 2020 blijft België een belangrijk kruispunt voor het goederenverkeer : zijn lucht- en zeehavens vormen multimodale knooppunten, waarop het auto-, spoor- en waterwegennet naadloos is aangesloten. Die staan in voor een vlotte afwikkeling van het goederenvervoer van en naar de Europese distributiecentra. Van daaruit bevoorraden distributietrucks en bestelwagens de regionale en lokale afzetmarkten. Hiertoe werden de Belgische vervoersnetwerken intelligent uitgebouwd en benut, zodat het goederenvervoer in 2020 steeds en ongehinderd zijn weg vindt.  [Lezen]

DE ROL VAN DE AUTO IN DE 21ste EEUW: MOBILITEIT (JANUARI 2000)

In 2020 zal de samenleving er heel anders uitzien. Door demografische verschuivingen zal het bevolkingsaantal zijn maximum bereiken, waardoor ook het wagenpark en de vraag naar mobiliteit zullen plafonneren. De neerwaartse trend in de jongeren- en in de beroepsactieve bevolking doet de druk op het pendelverkeer afnemen, terwijl een groeiende seniorenpopulatie het aandeel van het vrijetijdsverkeer verder doet stijgen. [Lezen]