U bent hier  ›Home› Dossiers


Aantal dossiers: 14   

WAT IS EEN QUAD (SEPTEMBER 2006)

Quads zijn vierwielige motorvoertuigen, in alle maten en gewichten met heel uiteenlopende toepassingen. In tuinbouwbedrijven, bij bosexploitatie of op een boerderij zijn het nuttige werkpaarden die aanhangwagens, werktuigen en machines kunnen trekken. [Lezen]

EMISSIES VAN HET WEGVERKEER IN BELGIË 1990-2030 (MAART 2006)

Tussen 1990 en 2030 leggen auto’s en vrachtwagens steeds meer kilometers af op de Belgische wegen. De uitstoot van vervuilende stoffen, behalve het broeikasgas CO2, zal echter afnemen dankzij technologische verbeteringen. [Lezen]

GEMOTORISEERDE TWEEWIELERS: EEN MUST IN HET MOBILITEITSBELEID (JANUARI 2006)

Politici, van lokaal tot Europees niveau, houden in hun beleidskeuzes slechts zelden rekening met de bijdrage die de gemotoriseerde tweewielers leveren aan het sociale leven en de economie. Dit ondanks de onbetwistbare voordelen die gemotoriseerde tweewielers bieden op het vlak van mobiliteit en milieuzorg. De bezorgdheid omtrent hun schadelijke emissies was inderdaad ooit terecht, maar is vandaag niet langer geldig. [Lezen]

MOTORRIJDERS IN DE WEGINFRASTRUCTUUR (NOVEMBER 2005)

Motorrijders zijn bijzonder kwetsbaar in het verkeer. Defensief of preventief rijden is voor motorrijders letterlijk van levensbelang. Wie een gemotoriseerde tweewieler bestuurt, moet er op kunnen rekenen dat hij zich niet hoeft te bekommeren om de staat van het wegdek en dat hij al zijn aandacht kan toespitsen op het overige verkeer. Om hieraan tegemoet te komen is op vraag van Febiac en diverse motorrijdersverenigingen die samen lid zijn van MotorCycle Council, de brochure 'Aandacht voor motorrijders in de weginfrastructuur' tot stand gekomen. [Lezen]

ACCIJNZEN OP MOTORBRANDSTOF (NOVEMBER 2005)

Eind oktober werd omwille van de aanhoudend hoge brandstofprijs het cliquet-systeem op de brandstofprijzen in de koelkast gestopt. Wij komen even terug op dit systeem en wat het de automobilist tot nu toe heeft gekost. De belasting op de motorbrandstof (accijnzen en BTW) vertegenwoordigt op zich alleen al 46 % van de ontvangsten die de staat realiseert op de auto, dit is meer dan 5,4 miljard euro per jaar. Een inkomstenbron die nog niet op het punt staat om op te drogen! [Lezen]

DE MOTORMARKT IN 2004 (JULI 2005)

Na een plotse daling van het aantal nieuwe motorfietsen in 1999 en 2000, klimmen de inschrijvingscijfers de voorbije 3 jaar opnieuw gestaag. Eind 2004 is de teller blijven staan op 25.055 nieuwe motorfietsen. Dat is 12,7% beter dan in 2003. [Lezen]

DE VEILIGHEID VAN MOTORRIJDERS: RESULTATEN VAN HET MAIDS ONDERZOEK (JANUARI 2005)

Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het aantal verkeersslachtoffers bij motorrijders daalt bovendien niet zoals bij andere bestuurders. Dat is het gevolg van de steeds grotere populariteit van het motorrijden. Uit het grootschalige MAIDS-onderzoek van ACEM, de Europese motorconstructeursvereniging, blijkt immers dat heel wat motorongevallen gebeuren omdat andere weggebruikers te weinig oog hebben voor gemotoriseerde tweewielers. In dit artikel lichten wij de belangrijkste bevindingen van het MAIDS-onderzoek toe. [Lezen]

MOTORSPORT ZOEKT OEFENTERREINEN

In het vorige nummer van FEBIAC-info schetsten we het problematisch gebrek aan voldoende oefenterreinen voor de motorsport. Ondertussen zijn er gunstige vooruitzichten voor de uitbreiding van het aantal permanente terreinen in Vlaanderen. In deze editie bekijken we de situatie in Wallonië, want deze materie is geregionaliseerd.  [Lezen]

MOTORSPORT BEDREIGD

Liefhebbers van motorsport kunnen haast nergens meer terecht om hun sport te beoefenen. Zowel in Vlaanderen als in Wallonië is de situatie vandaag onhoudbaar geworden. Omdat de wetgeving hieromtrent geregionaliseerd is, bekijken wij beide gewesten afzonderlijk. In dit nummer behandelen we de situatie in Vlaanderen, in een volgende editie komt Wallonië aan de beurt. [Lezen]

LOKAAL MOBILITEITSBELEID IS ONDENKBAAR ZONDER AANDACHT VOOR TWEEWIELERS

Het verkeer in en rond onze steden en dorpskernen vlot houden, vergt inspanningen van iedereen, weggebruikers zowel als overheden. Gelukkig wordt er steeds vaker gewerkt rond het concept ‘multimodaliteit’, één van de sleutels tot de decongestie van onze drukste wegen. Naast het autoverkeer en het aanbod aan openbaar vervoer, verdienen ook fietsers en gebruikers van gemotoriseerde tweewielers hun plaats in het verkeer; en dus in het mobiliteitsdebat. Om multimodaliteit in de hand te werken, en meer bepaald om de aandacht voor de gemotoriseerde tweewielers te verhogen, willen wij wegbeheerders en lokale overheden hun mobiliteitsbeleid helpen bijsturen door tweewielervriendelijke maatregelen voor te stellen. In dit artikel bespreken we specifiek de voordelen van gemotoriseerde tweewielers en de maatregelen die het verkeer voor hen veiliger maken. [Lezen]

ONTDEK DE SCOOTER 125cc

Een scooter biedt je snel en flexibel vervoer. En ermee rijden, is heel eenvoudig. Scooteren moet je gewoon eens doen, ook al heb je geen motorrijbewijs. [Lezen]

GEDRAGSCODE IN FILES TEN BEHOEVE VAN MOTORFIETSERS EN AUTOMOBILISTEN

... [Lezen]

VERKEERVEILIGHEID BIJ BROMFIETSEN EN SCOOTERS

Als we de ongevallencijfers bij de bromfietsen bekijken tussen 1990 en 2000 is er een daling met 61 procent van het aantal doden. [Lezen]

DE 125cc, EEN ECHT ALTERNATIEF VOOR ONZE MOBILITEITSPROBLEMEN

Op 1 oktober 1998 is het Europese rijbewijs voor moto's in België van kracht geworden. De meest belangrijke nieuwigheid is ongetwijfeld dat de houders van een rijbewijs B (auto) vanaf nu ook met een scooter of een moto van 125 cc mogen rijden zonder een examen af te leggen.

Om de voordelen van een gemotoriseerde tweewieler binnen de huidige mobiliteitsproblematiek concreet te kunnen bepalen, organiseerde Febiac een test waarbij een scooter van 125cc, een personenauto en het openbaar vervoer vanaf hetzelfde punt vertrokken voor een rit naar het centrum van Brussel.  [Lezen]