U bent hier  ›Home› Dossiers


Aantal dossiers: 27    Pagina(s): 1 / 2

MOBILITEIT EN VERKEERSVEILIGHEID (JUNI 2007)

Uittreksel uit het memorandum voor de verkiezingen 2007. [Lezen]

DE 10 PRIORITEITEN VAN FEBIAC VOOR DE VOLGENDE REGERING (JUNI 2007)

Uittreksel uit het memorandum voor de verkiezingen 2007. [Lezen]

1975-2005: 30 JAAR GORDELPLICHT IN BELGIE (NOVEMBER 2005)

Nauwelijks 1 Belg op twee klikt de veiligheidsgordel vast bij het autorijden. Nochtans hoeft het nut van de gordel al lang geen betoog meer. De gordel omdoen is zonder twijfel de makkelijkste manier om de gevolgen van een ongeval te beperken en het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. En toch ‘vergeten’ heel wat chauffeurs en passagiers deze elementaire reflex die levens redt. FEBIAC is van oordeel dat gordeldracht meer aandacht en toezicht vraagt. [Lezen]

MOTORRIJDERS IN DE WEGINFRASTRUCTUUR (NOVEMBER 2005)

Motorrijders zijn bijzonder kwetsbaar in het verkeer. Defensief of preventief rijden is voor motorrijders letterlijk van levensbelang. Wie een gemotoriseerde tweewieler bestuurt, moet er op kunnen rekenen dat hij zich niet hoeft te bekommeren om de staat van het wegdek en dat hij al zijn aandacht kan toespitsen op het overige verkeer. Om hieraan tegemoet te komen is op vraag van Febiac en diverse motorrijdersverenigingen die samen lid zijn van MotorCycle Council, de brochure 'Aandacht voor motorrijders in de weginfrastructuur' tot stand gekomen. [Lezen]

E-CALL: AUTOMATISCHE NOODOPROEPSYSTEMEN IN NIEUWE AUTO'S (JULI 2005)

De Europese Commissie en de constructeurs van voertuigen zijn op 3 februari 2005 overeen gekomen om vanaf 2009 alle nieuwe voertuigen in de Europese Unie uit te rusten met een noodoproepsysteem. [Lezen]

DE VEILIGHEID VAN MOTORRIJDERS: RESULTATEN VAN HET MAIDS ONDERZOEK (JANUARI 2005)

Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het aantal verkeersslachtoffers bij motorrijders daalt bovendien niet zoals bij andere bestuurders. Dat is het gevolg van de steeds grotere populariteit van het motorrijden. Uit het grootschalige MAIDS-onderzoek van ACEM, de Europese motorconstructeursvereniging, blijkt immers dat heel wat motorongevallen gebeuren omdat andere weggebruikers te weinig oog hebben voor gemotoriseerde tweewielers. In dit artikel lichten wij de belangrijkste bevindingen van het MAIDS-onderzoek toe. [Lezen]

VOORTGEZETTE RIJOPLEIDING VERDIENT EEN ZETJE (NOVEMBER 2004)

België heeft zich tot doel gesteld het aantal verkeersdoden op minder dan een decennium tijd te halveren. Deze ambitieuze maar terechte doelstelling vereist het volledig herdenken van de verkeersveiligheidspolitiek; zowel van het verkeerstoezicht en de handhaving, de lay-out en kwaliteit van ons wegennet als van de sensibilisering en educatie van de weggebruikers. [Lezen]

VERKEERSVEILIGHEID EN INFRASTRUCTUUR (NOVEMBER 2004)

In de regeerakkoorden van de gewesten worden verkeersveiligheid en mobiliteit niet behandeld zonder het aspect verkeersinfrastructuur erbij te betrekken. Dat is niet meer dan logisch: de verkeersinfrastructuur speelt een rol in het ontstaan of de ernst van 1 op 3 zware ongevallen. [Lezen]

VEILIG NAAR SCHOOL DANKZIJ HET FIETSBEWIJS

Via een enquête constateert professor Jan Pauwels van de KU Leuven dat de Vlaamse scholieren voldoende kennis hebben van het verkeersreglement. Maar kennis is niet genoeg. [Lezen]

ZIN EN ONZIN VAN EEN CRUISE CONTROL-VERBOD IN VRACHTWAGENS (12/2003)

Naar aanleiding van diverse kop-staartaanrijdingen met vrachtwagens op enkele autosnelwegen, hebben verschillende parlementariërs de voorbije maanden gepleit voor een gebruiks- of installatieverbod van de Cruise Control (CC) in vrachtwagens. Vermoed wordt dat de technologie bijdraagt tot het ontstaan en/of de ernst van dergelijke ongevallen. [Lezen]

DE VERSNELDE INVOERING VAN ANTI-DODEHOEKSYSTEMEN : MET DE BESTE INTENTIES.

Medio september heeft de ministerraad de plotse beslissing genomen om de invoering van de verplichte installatie van anti-dodehoeksystemen te versnellen. Vanaf 1 januari 2003 moeten alle nieuwe vrachtwagens hiermee zijn uitgerust. Ook alle andere vrachtwagens die in het verkeer zijn en die zich na die datum voor technische keuring aanbieden, zouden (volgens de ons beschikbare informatie) over een anti-dodehoeksysteem moeten beschikken. [Lezen]

VERKEERSVEILIGHEID IS EEN ABSOLUTE PRIORITEIT VOOR FEBIAC

In de brochure Verkeersveiligheid, een zaak van iedereen! geeft FEBIAC haar visie over hoe de verkeersonveiligheid moet worden aangepakt. [Lezen]

DE HOOFDSTEUN: EEN ESSENTIEEL VEILIGHEIDSELEMENT !

De whiplash is de meest voorkomende verwonding bij auto-ongevallen, vooral bij aanrijdingen achteraan en bij lage snelheden. Studies tonen aan dat 95% van de verkeersslachtoffers last heeft van de gevolgen van whiplash.  [Lezen]

AUTOMOBIELSECTOR EN AUTOMOBIELCLUBS OP ÉÉN LIJN OVER VERKEERSVEILIGHEID

Gezamenlijk standpunt van de automobielclubs KACB, TOURING en VAB en de automobielfederaties FEBIAC en FEDERAUTO aangaande de thema’s besproken in de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid. [Lezen]

WEG MET DE DODE HOEK!

De dode hoek vormt een belangrijk probleem in de verkeersveiligheid en ligt ieder jaar aan de basis van talrijke ongevallen. Om deze situatie te verhelpen, lanceert Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevrouw Isabelle Durant, in samenwerking met GOCA en het BIVV, een actie om de plaatsing van antidodehoeksystemen te bevorderen. [Lezen]

DEONTOLOGISCHE CODE INZAKE RECLAME HERZIEN (03/01/05)

Tegen 2010 moet het aantal verkeersslachtoffers met minstens de helft verminderen. De automobielindustrie heeft in deze uitdaging een belangrijke rol te spelen. Haar eerste taak: veilige auto's bouwen.
Maar omdat ook de meest veilige auto niet op kan tegen een onverantwoordelijke chauffeur, werkt FEBIAC volop mee aan de sensibilisering van automobilisten. [Lezen]

GEEF VOORRANG AAN VEILIGHEID

Vandaag ontwikkelen ingenieurs en vorsers van de automobielindustrie verkeersveiligheidssystemen die, zowel voor de actieve als de passieve veiligheid, steeds beter en efficiënter worden. [Lezen]

PEDESTRIAN PROTECTION: EEN ANDERE AANPAK, EEN NIEUWE DYNAMIEK

Op 11 juli 2001 bereikte de Europese Commissie en de automobielindustrie een ontwerp van akkoord over het vrijwillige engagement van de industrie om de bescherming van voetgangers in ongevallen met auto ’s te verhogen. De Commissie deelde officieel mee dat dit een beslissende en vernieuwende bijdrage was naar een verbeterde verkeersveiligheid in Europa, wat voor haar een absolute prioriteit is. Het vrijwillige engagement impliceert de invoering van een rits veiligheidsvoorzieningen – zowel op gebied van actieve als passieve veiligheid. De realisatie ervan zal volgens een ambitieuze planning doorgevoerd worden. De Commissie roept nu het advies in van de lidstaten en het Europees Parlement. De kernvraag luidt hierbij: 'De verbintenis van de industrie goedkeuren, of opteren voor een traditionele aanpak in de vorm van een Richtlijn'. Voor FEBIAC is het duidelijk, het vrijwillig engagement is voordelig voor alle partijen. Wij roepen de Belgische autoriteiten en Euro-parlementariërs op om het ontwerpakkoord voluit te steunen. [Lezen]

GEDRAGSCODE IN FILES TEN BEHOEVE VAN MOTORFIETSERS EN AUTOMOBILISTEN

... [Lezen]

VERKEERVEILIGHEID BIJ BROMFIETSEN EN SCOOTERS

Als we de ongevallencijfers bij de bromfietsen bekijken tussen 1990 en 2000 is er een daling met 61 procent van het aantal doden. [Lezen]


>>