Vous êtes ici ›Home› Dossiers
DE MARKT VAN DE NIEUWE PERSONENWAGENS IN 2004 (JULI 2005)
Het economische herstel dat begon midden 2003, heeft zich doorgezet in het jaar 2004. De economische groei werd hoofdzakelijk aangedreven door een stijging van de binnenlandse vraag (+3,2%) en een toename van de verkoop voor privé-gebruik (+2,2%).
Tegelijkertijd zijn de investeringen van de ondernemingen ook significant
toegenomen (+3,5%).(1)
Het vertrouwen van de consumenten en de ondernemingen is sterk hersteld in
vergelijking met het jaar 2003.
(1) Bron: NBB
2004: een uitstekend jaar
Tijdens de eerste 6 maanden van het jaar 2004 heeft de markt van de nieuwe
voertuigen ontegensprekelijk baat gehad bij de economische opleving. Dat is
niet verbazingwekkend, aangezien maar weinig sectoren even sterk beïnvloed
worden door de economische barometer en het vertrouwen van de consumenten als
de verkoop van nieuwe voertuigen. Daarnaast heeft ook het succes van het Autosalon
van januari 2004 een gunstige invloed gehad op de cijfers van het eerste halfjaar.
De laatste maanden van het afgelopen jaar bevestigen dat 2004 een uitstekend
jaar was voor de automobielindustrie wat betreft de inschrijvingen. De achteruitgang
van de automobielmarkt die FEBIAC voorspeld had voor het tweede halfjaar van
2004, heeft zich inderdaad voorgedaan in de maanden september en oktober. De
daling was echter kleiner dan verwacht, zowel inzake intensiteit als inzake
duur.
Tendensen
- Van de nieuwe voertuigen is 70 % uitgerust met een dieselmotor, dat is het
hoogste niveau dat ooit bereikt werd in België en na Oostenrijk het tweede
hoogste in Europa. De berlines verliezen nog aan terrein en vertegenwoordigen
nu nog 'slechts' 58,9 % van de totale markt, tegenover 65 % in 2002
en 85 % in 1995.
- De 'multifunctionele auto's' (breaks, monovolumes, 4x4's en combiwagens)
winnen daarentegen aan terrein.
- Het marktaandeel van de 'kleine gezinsauto's' is verder gedaald
tot 19,1% (ca. 29,7 % in 1995 en 22 % in 2000), ten voordele van de multifunctionele
voertuigen van het type break en monovolume.
- De 'middelgrote monovolumes' boeken veel vooruitgang. Hun marktaandeel
is nog gestegen met ca. 2 % in 2004.
- De cabrio's, roadsters en combiwagens blijven terrein winnen, waaruit blijkt
dat de iets andere, meer ludieke voertuigtypes momenteel ín zijn.
- Bij de tweedehands auto's was de stijging van de inschrijvingen minder uitgesproken
dan bij de nieuwe auto's: +2,3%.
- Het aandeel van de nieuwe auto's die ingeschreven werden op de naam van
een bedrijf, bedraagt 45,5 % van het totaal aantal inschrijvingen, een lichte
daling in vergelijking met 2004.
Vooruitzichten voor 2005
De samenstelling van de economische groei zou evenwichtiger moeten zijn in
2004 en 2005, meer bepaald door de stijging van de werkgelegenheid en de investeringen.
De verbetering van de werkgelegenheid zal een doorslaggevende rol spelen in
de stijging van de koopkracht van de gezinnen in 2005. De privé-consumptie
zou gestaag moeten toenemen met 2,2 % in 2005, ongeveer even sterk als in 2003.
Deze vooruitgang zal dan hoofdzakelijk het gevolg zijn van de stijging van de
koopkracht, terwijl het spaarpercentage zich zou stabiliseren op 14,2 % van
de inkomsten. De opleving van de investeringen van de ondernemingen zou moeten
versnellen, hoofdzakelijk dankzij de voortdurende stijging van enerzijds de
vraag en anderzijds de rendabiliteit.
Het aantal inschrijvingen van nieuwe auto's wordt voor 2005 geschat op ongeveer
470.000 eenheden.
Het
volledige dossier 'De markt van de nieuwe personenwagens in 2004'
downloaden in PDF-formaat.