Vous êtes ici  ›Home› Dossiers

'... SOME PREMIERES WERE LOST IN THE SHUFFLE' NOOIT OP HET SALON VAN BRUSSEL (MEI 2005)

Op 14 maart jongstleden blokletterde het gezaghebbende internationale vakblad Automotive News 'So many savory car novelties and concepts packed the Geneva auto show this month that some were lost in the shuffle.'

Je kan je inderdaad afvragen wat sommige constructeurs bezielt om al hun premières te concentreren op enkele salons om na afloop van te klagen dat hun nieuwigheid slechts op postzegelgrootte in de pers vermeld stond.

Het is wellicht een modeverschijnsel, of het nalopen van de ‘grote’merken, of misschien omwille van een vals gevoel van kostenbesparing, of misschien is het wel simpelweg een gewoonte dat het gros van de nieuwigheden op een paar Salons gepresenteerd wordt.

Het volgende Auto- en Motosalon van Brussel wil van 10 tot 22 januari 2006 aan de constructeurs een concreet en volwaardig alternatief bieden voor het presenteren van hun overaanbod aan nieuwigheden.

Niet dat het salon van Brussel bij de jongste edities een tekort aan nieuwigheden had. Voor het talrijke publiek dat niet alle wereldtentoonstellingen afloopt, was het merendeel van de tentoongestelde modellen weldegelijk een première.

Maar toch, grote’nieuwigheden waren er slechts bij mondjesmaat. Al moet gezegd dat zij die er waren niet van de minste bleken. Wij noemen de Mercedes Klasse E in 2002 of de BMW Serie 6 Cabrio in 2004. Zij genoten in Brussel dan ook volop en bijna uitsluitend van de grote nationale en internationale pers- en publieksbelangstelling. Om iedereen duidelijk te maken dat het Brussel menens is met zijn ambitie van ‘Ca(r)pital of Europe’ verandert het Salon in 2006 van familienaam en wordt het de ‘European Motor Show Brussels’.

Het Salon op de Heizel is inderdaad het eerste autosalon van het jaar in Europa. Een betere gelegenheid om het commerciële jaar in te zetten is er niet. Cijfers bewijzen het ten overvloede: Brussel biedt de beste prijs/kwaliteit-verhouding van alle grote beurssteden in Europa. En om te weten wat de 2 grote (Latijnse en Germaanse) cultuurtrends in Europa van je product of prototype denken, moet je ook al niet verder gaan. Andere industriële sectoren zoals de voedingssector en de farmaceutica maken hiervoor al lang gebruik van ons land. Om de ‘Ca(r)pital of Europe’-ambitie hard te maken, is er echter nog veel werk aan de winkel.

  • Invoerders en exposanten moeten de moed hebben om hun land en marketing-kunnen te verkopen aan de hoofdkwartieren van hun merk.
  • BrusselsExpo moet de modernisering volgen van andere tentoonstellingsparken in Europa en zich blijven aanpassen aan de hoge wensen van de exposanten.
  • En ten slotte moet het politieke, economische en sociale klimaat in België voldoende autovriendelijk blijven.

FEBIAC spaart dan ook geen moeite om deze ambitie en boodschap uit te dragen naar alle automotive opinion leaders.

Link:

Het volledige dossier ''... some premières were lost in the shuffle' nooit op het Salon van Brussel ' downloaden in PDF-formaat.

Automotive Guide


En savoir plus