Vous êtes ici ›Home› Dossiers
'... SOME PREMIERES WERE LOST IN THE SHUFFLE' NOOIT OP HET SALON VAN BRUSSEL (MEI 2005)
Op 14 maart jongstleden blokletterde het gezaghebbende internationale vakblad Automotive News 'So many savory car novelties and concepts packed the Geneva auto show this month that some were lost in the shuffle.'
Je kan je inderdaad afvragen wat sommige constructeurs bezielt om al
hun premières te concentreren op enkele salons om na afloop van
te klagen dat hun nieuwigheid slechts op postzegelgrootte in de pers vermeld
stond.
Het is wellicht een modeverschijnsel, of het nalopen van de ‘grote’merken,
of misschien omwille van een vals gevoel van kostenbesparing, of misschien
is het wel simpelweg een gewoonte dat het gros van de nieuwigheden op
een paar Salons gepresenteerd wordt.
Het volgende Auto- en Motosalon van Brussel wil van 10 tot 22 januari
2006 aan de constructeurs een concreet en volwaardig alternatief bieden
voor het presenteren van hun overaanbod aan nieuwigheden.
Niet dat het salon van Brussel bij de jongste edities een tekort aan
nieuwigheden had. Voor het talrijke publiek dat niet alle wereldtentoonstellingen
afloopt, was het merendeel van de tentoongestelde modellen weldegelijk
een première.
|
Maar toch, grote’nieuwigheden waren er slechts bij mondjesmaat.
Al moet gezegd dat zij die er waren niet van de minste bleken. Wij
noemen de Mercedes Klasse E in 2002 of de BMW Serie 6 Cabrio in
2004. Zij genoten in Brussel dan ook volop en bijna uitsluitend
van de grote nationale en internationale pers- en publieksbelangstelling.
Om iedereen duidelijk te maken dat het Brussel menens is met zijn
ambitie van ‘Ca(r)pital of Europe’
verandert het Salon in 2006 van familienaam en wordt het de ‘European
Motor Show Brussels’. |
|
Het Salon op de Heizel is inderdaad het eerste autosalon van het jaar
in Europa. Een betere gelegenheid om het commerciële jaar in te zetten
is er niet. Cijfers bewijzen het ten overvloede: Brussel biedt de beste
prijs/kwaliteit-verhouding van alle grote beurssteden in Europa. En om
te weten wat de 2 grote (Latijnse en Germaanse) cultuurtrends in Europa
van je product of prototype denken, moet je ook al niet verder gaan. Andere
industriële sectoren zoals de voedingssector en de farmaceutica maken
hiervoor al lang gebruik van ons land. Om de ‘Ca(r)pital
of Europe’-ambitie hard te maken, is er echter nog veel
werk aan de winkel.
- Invoerders en exposanten moeten de moed hebben om hun land en marketing-kunnen
te verkopen aan de hoofdkwartieren van hun merk.
- BrusselsExpo moet de modernisering volgen van andere tentoonstellingsparken
in Europa en zich blijven aanpassen aan de hoge wensen van de exposanten.
- En ten slotte moet het politieke, economische en sociale klimaat
in België voldoende autovriendelijk blijven.
FEBIAC spaart dan ook geen moeite om deze ambitie en boodschap uit te
dragen naar alle automotive opinion leaders.
Link:
Het
volledige dossier ''... some premières were lost in the
shuffle' nooit op het Salon van Brussel ' downloaden in PDF-formaat.