Vous êtes ici  ›Home› Dossiers

DE DIESELMOTOR: EEN TECHNOLOGIE MET TOEKOMST (NOVEMBER 2005)

Het marktaandeel van de diesel groeit jaar na jaar in België. De dure olieprijzen ondersteunen deze trend, maar er zijn nog andere verklaringen voor dit succesverhaal. Al bij al is dit een goede zaak voor Kyoto, want een diesel verbruikt ongeveer 1/3de minder dan een gelijkaardige benzine-auto. Anderzijds groeit de bezorgdheid over de uitstoot van fijne stofdeeltjes. Geen reden tot paniek, de autoconstructeurs hebben de oplossing. Een steuntje in de rug vanwege de overheid zou natuurlijk geen kwaad kunnen.

De Belg houdt van de diesel

Tijdens de eerste 8 maanden van 2005 waren 72% van alle nieuw ingeschreven auto’s uitgerust met een dieselmotor. Daarmee is ons land de absolute koploper in Europa. Ter vergelijking: het Europees marktaandeel van de diesel bedroeg tijdens de eerste helft van dit jaar 49%. Het succes van de diesel is geen nieuw fenomeen dat uitsluitend te wijten zou zijn aan de dure brandstofprijzen. In tegendeel, grafiek 1 toont zijn gestage opmars sinds het begin van de jaren 80, zij het in versneld tempo vanaf 1993. Vanaf 1998 stak de diesel de benzine definitief voorbij.

De succesfactoren

De eerste liefhebbers opteerden voor de robuustheid, de betrouwbaarheid en de zuinigheid van de dieselmotor. Samen met de lagere accijnzen op de brandstof leverde dit een aanzienlijk economisch voordeel op voor de veelrijders. Zij moesten er de traditionele ongemakken bijnemen: dieselauto’s waren traag en lawaaierig, zij produceerden veel rook en kenden regelmatig startproblemen in de winter. Met de komst van een nieuwe generatie sneldraaiende motoren en vooral na de introductie van turbo en directe injectie tijdens de negentiger jaren, werden deze problemen één na één opgelost. De huidige dieselmotoren blinken uit door hun trekkracht en soepelheid en werken zo geruisloos dat je het verschil met een benzinemotor nauwelijks hoort. Bovendien zijn ze nog zuiniger geworden. Ze beantwoorden dus perfect aan de behoeften van de automobilist in ons dagelijks (file)verkeer, gekenmerkt door veel stop & go. De soepelheid primeert er op het pure vermogen. Dit verklaart waarom dieselmotoren nu ook te vinden zijn in kleine stadsautootjes, grote luxe-berlines en zelfs in coupés of cabrio’s. Samen met het succes, groeit echter ook de kritiek vanuit een bepaalde hoek.

De diesel wordt schoner en schoner

Een dieselmotor produceert minder koolmonoxide (CO) en onverbrande koolwaterstoffen (HC) dan een benzinemotor. Het omgekeerde is waar voor de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en fijne stofdeeltjes (PM). Maar daar wordt door de constructeurs hard aan gewerkt. De emissies van de nieuwe dieselwagens die aan de huidige Euro 4 norm moeten beantwoorden, bedragen minder dan 1/10de van deze van de auto’s uit het begin van de jaren ’90 (zogenaamde euro 0 auto’s). Van een dergelijke evolutie is er bij de stookketels voor huisverwarming of de motoren van de (binnen)scheepvaart in de verste verte geen sprake. De EU Commissie blijft desondanks het wegtransport in haar vizier houden. Momenteel legt zij de laatste hand aan de Euro 5 norm, waarvan de maximum limiet opnieuw met 80% scherper wordt gesteld. (zie grafiek 2) Hierdoor zullen in de toekomst alle dieselwagens met een deeltjesfilter uitgerust zijn. De uitstoot van de verguisde zwarte rook zal dan definitief tot het verleden behoren. De meeste merken voorzien een aantal modellen standaard of optioneel van een filter, en respecteren daarmee reeds de Euro 5 limiet. De doorsnee consument loopt echter niet warm voor een optie die makkelijk €600 kost. Daarom dat een aantal landen zoals Duitsland, Oostenrijk, Zweden en Nederland fiscale steunmaatregelen voorzien. Niet dus in België, waar onze hopeloos verouderde autofiscaliteit het principe huldigt: 'Hoe groter de vervuiler, hoe minder BIV hij betaalt'. FEBIAC herhaalt daarom eens te meer zijn vraag voor de afschaffing van de BIV en een hervorming van de jaarlijkse rijbelasting. De emissienorm waaraan het voertuig beantwoordt moet mee bepalen hoeveel de automobilist moet betalen. Het debat mag zich dus niet vernauwen tot roetfilter of niet. Grafiek 2 toont duidelijk dat het beeld veel genuanceerder is en dat het vooral de oudste dieselwagens zijn, die het meeste vervuilen. Momenteel maken de euro 0 en euro 1 25 % uit van het dieselpark.

Waar blijft de zwavelvrije diesel?

Ook de kwaliteit van de brandstof en voornamelijk het zwavelgehalte bepaalt mee de roetuitstoot van het voertuig. Zwavel is trouwens nadelig voor de goede werking van het roetfilter.

De Europese Richtlijn 2003/17/EG schrijft daarom voor dat vanaf 1 januari 2005 in alle lidstaten zwavelvrije diesel in een voldoende aantal tankstations te koop moet worden aangeboden. In België is van deze milieuvriendelijke diesel nog geen druppel te vinden, terwijl dit nochtans de emissies van alle dieselvoertuigen ten goede zou komen. Alweer een treffend bewijs van de weinig coherente milieupolitiek in ons land.

Dankzij de diesel, minder energieverbruik en minder CO2

Op 10 jaar tijd zijn nieuwe dieselauto’s veel zuiniger geworden, hetgeen zich vertaalt in een daling van hun CO2-emissies met 16%. Ze verbruiken ongeveer 30% minder brandstof dan vergelijkbare benzinemodellen. Het zal de modale automobilist weinig moeite kosten om in een middenklasser gemiddeld minder dan 6l/100 km te verbruiken. In tijden van dure olieprijzen en dreigende energieschaarste is dit een argument van formaat. De uitstoot van broeikasgassen en het energieverbruik verminderen is één van de moeilijkste uitdagingingen waar onze maatschappij voor staat. Duurzame en hernieuwbare energiebronnen liggen niet binnen handbereik. De doorbraak van de brandstofcel functionerend op waterstof wordt ten vroegste over 20 jaar verwacht. Tot zolang zullen we voor onze mobiliteit een beroep moeten doen op de klassieke technologieën. Autoconstructeurs en toeleveranciers blijven daarom massaal investeren om de diesel nog zuiniger, stiller en schoner te maken. Zonder de diesel zullen we de uitstoot van broeikasgassen onmogelijk in de hand kunnen houden. Het zou van grote kortzichtigheid getuigen om via onnodig strenge emissienormen, de diesel uit de markt te prijzen.

De dieselmotor is geëvolueerd tot een soepele, zuinige, stille en milieuvriendelijke krachtbron. Het hoeft ons niet te verwonderen dat als vandaag 4 Belgen een nieuwe auto kopen, er 3 kiezen voor een diesel. De diesel blijft de absolute kampioen van de zuinigheid en de lage emissies van broeikasgassen en is daardoor een essentieel instrument bij het nastreven van de Kyoto-doelstellingen. De huidige generatie motoren produceert 90% minder fijn stof dan deze uit het begin van de jaren ’90. Roetfilters zuller ervoor zorgen dat praktisch al het fijn stof geëlimineerd wordt. FEBIAC herhaalt zijn vraag voor een vergroening van de fiscaliteit, zodat milieuvriendelijke technologieën effectief gestimuleerd worden en grote vervuilers zwaarder belast. Tot zolang blijft de groene retoriek van onze overheid bestaan uit holle woorden.

Automotive Guide


En savoir plus