Vous êtes ici ›Home› Dossiers
DE DIESELMOTOR: EEN TECHNOLOGIE MET TOEKOMST (NOVEMBER 2005)
Het marktaandeel van de diesel groeit jaar na jaar in België. De dure olieprijzen ondersteunen deze trend, maar er zijn nog andere verklaringen voor dit succesverhaal. Al bij al is dit een goede zaak voor Kyoto, want een diesel verbruikt ongeveer 1/3de minder dan een gelijkaardige benzine-auto. Anderzijds groeit de bezorgdheid over de uitstoot van fijne stofdeeltjes. Geen reden tot paniek, de autoconstructeurs hebben de oplossing. Een steuntje in de rug vanwege de overheid zou natuurlijk geen kwaad kunnen.
De Belg houdt van de diesel
Tijdens de eerste 8 maanden van 2005 waren 72% van alle nieuw ingeschreven
auto’s uitgerust met een dieselmotor. Daarmee is ons land de absolute
koploper in Europa. Ter vergelijking: het Europees marktaandeel van de
diesel bedroeg tijdens de eerste helft van dit jaar 49%. Het succes van
de diesel is geen nieuw fenomeen dat uitsluitend te wijten zou zijn aan
de dure brandstofprijzen. In tegendeel, grafiek 1 toont zijn gestage opmars
sinds het begin van de jaren 80, zij het in versneld tempo vanaf 1993.
Vanaf 1998 stak de diesel de benzine definitief voorbij.
De succesfactoren
De eerste liefhebbers opteerden voor de robuustheid, de betrouwbaarheid
en de zuinigheid van de dieselmotor. Samen met de lagere accijnzen op
de brandstof leverde dit een aanzienlijk economisch voordeel op voor de
veelrijders. Zij moesten er de traditionele ongemakken bijnemen: dieselauto’s
waren traag en lawaaierig, zij produceerden veel rook en kenden regelmatig
startproblemen in de winter. Met de komst van een nieuwe generatie sneldraaiende
motoren en vooral na de introductie van turbo en directe injectie tijdens
de negentiger jaren, werden deze problemen één na één
opgelost. De huidige dieselmotoren blinken uit door hun trekkracht en
soepelheid en werken zo geruisloos dat je het verschil met een benzinemotor
nauwelijks hoort. Bovendien zijn ze nog zuiniger geworden. Ze beantwoorden
dus perfect aan de behoeften van de automobilist in ons dagelijks (file)verkeer,
gekenmerkt door veel stop & go. De soepelheid primeert er op het pure
vermogen. Dit verklaart waarom dieselmotoren nu ook te vinden zijn in
kleine stadsautootjes, grote luxe-berlines en zelfs in coupés of
cabrio’s. Samen met het succes, groeit echter ook de kritiek vanuit
een bepaalde hoek.
De diesel wordt schoner en schoner
Een dieselmotor produceert minder koolmonoxide (CO) en onverbrande koolwaterstoffen
(HC) dan een benzinemotor. Het omgekeerde is waar voor de uitstoot van
stikstofoxiden (NOx) en fijne stofdeeltjes (PM). Maar daar wordt door
de constructeurs hard aan gewerkt. De emissies van de nieuwe dieselwagens
die aan de huidige Euro 4 norm moeten beantwoorden, bedragen minder dan
1/10de van deze van de auto’s uit het begin van de jaren ’90
(zogenaamde euro 0 auto’s). Van een dergelijke evolutie is er bij
de stookketels voor huisverwarming of de motoren van de (binnen)scheepvaart
in de verste verte geen sprake. De EU Commissie blijft desondanks het
wegtransport in haar vizier houden. Momenteel legt zij de laatste hand
aan de Euro 5 norm, waarvan de maximum limiet opnieuw met 80% scherper
wordt gesteld. (zie grafiek 2) Hierdoor zullen in de toekomst alle dieselwagens
met een deeltjesfilter uitgerust zijn. De uitstoot van de verguisde zwarte
rook zal dan definitief tot het verleden behoren. De meeste merken voorzien
een aantal modellen standaard of optioneel van een filter, en respecteren
daarmee reeds de Euro 5 limiet. De doorsnee consument loopt echter niet
warm voor een optie die makkelijk €600 kost. Daarom dat een aantal
landen zoals Duitsland, Oostenrijk, Zweden en Nederland fiscale steunmaatregelen
voorzien. Niet dus in België, waar onze hopeloos verouderde autofiscaliteit
het principe huldigt: 'Hoe groter de vervuiler, hoe minder BIV hij
betaalt'. FEBIAC herhaalt daarom eens te meer zijn vraag voor de
afschaffing van de BIV en een hervorming van de jaarlijkse rijbelasting.
De emissienorm waaraan het voertuig beantwoordt moet mee bepalen hoeveel
de automobilist moet betalen. Het debat mag zich dus niet vernauwen tot
roetfilter of niet. Grafiek 2 toont duidelijk dat het beeld veel genuanceerder
is en dat het vooral de oudste dieselwagens zijn, die het meeste vervuilen.
Momenteel maken de euro 0 en euro 1 25 % uit van het dieselpark.
Waar blijft de zwavelvrije diesel?
Ook de kwaliteit van de brandstof en voornamelijk het zwavelgehalte bepaalt
mee de roetuitstoot van het voertuig. Zwavel is trouwens nadelig voor
de goede werking van het roetfilter.
De Europese Richtlijn 2003/17/EG schrijft daarom voor dat vanaf 1 januari
2005 in alle lidstaten zwavelvrije diesel in een voldoende aantal tankstations
te koop moet worden aangeboden. In België is van deze milieuvriendelijke
diesel nog geen druppel te vinden, terwijl dit nochtans de emissies van
alle dieselvoertuigen ten goede zou komen. Alweer een treffend bewijs
van de weinig coherente milieupolitiek in ons land.
Dankzij de diesel, minder energieverbruik en minder CO2
Op 10 jaar tijd zijn nieuwe dieselauto’s veel zuiniger geworden,
hetgeen zich vertaalt in een daling van hun CO2-emissies met 16%. Ze verbruiken
ongeveer 30% minder brandstof dan vergelijkbare benzinemodellen. Het zal
de modale automobilist weinig moeite kosten om in een middenklasser gemiddeld
minder dan 6l/100 km te verbruiken. In tijden van dure olieprijzen en
dreigende energieschaarste is dit een argument van formaat. De uitstoot
van broeikasgassen en het energieverbruik verminderen is één
van de moeilijkste uitdagingingen waar onze maatschappij voor staat. Duurzame
en hernieuwbare energiebronnen liggen niet binnen handbereik. De doorbraak
van de brandstofcel functionerend op waterstof wordt ten vroegste over
20 jaar verwacht. Tot zolang zullen we voor onze mobiliteit een beroep
moeten doen op de klassieke technologieën. Autoconstructeurs en toeleveranciers
blijven daarom massaal investeren om de diesel nog zuiniger, stiller en
schoner te maken. Zonder de diesel zullen we de uitstoot van broeikasgassen
onmogelijk in de hand kunnen houden. Het zou van grote kortzichtigheid
getuigen om via onnodig strenge emissienormen, de diesel uit de markt
te prijzen.
De dieselmotor is geëvolueerd tot een soepele, zuinige, stille
en milieuvriendelijke krachtbron. Het hoeft ons niet te verwonderen dat
als vandaag 4 Belgen een nieuwe auto kopen, er 3 kiezen voor een diesel.
De diesel blijft de absolute kampioen van de zuinigheid en de lage emissies
van broeikasgassen en is daardoor een essentieel instrument bij het nastreven
van de Kyoto-doelstellingen. De huidige generatie motoren produceert 90%
minder fijn stof dan deze uit het begin van de jaren ’90. Roetfilters
zuller ervoor zorgen dat praktisch al het fijn stof geëlimineerd
wordt. FEBIAC herhaalt zijn vraag voor een vergroening van de fiscaliteit,
zodat milieuvriendelijke technologieën effectief gestimuleerd worden
en grote vervuilers zwaarder belast. Tot zolang blijft de groene retoriek
van onze overheid bestaan uit holle woorden.