U bent hier  ›Home› Dossiers


Aantal dossiers: 23    Pagina(s): 1 / 2

AUTOFISCALITEIT EN MILIEU (JUNI 2007)

Uittreksel uit het memorandum voor de verkiezingen 2007. [Lezen]

DE 10 PRIORITEITEN VAN FEBIAC VOOR DE VOLGENDE REGERING (JUNI 2007)

Uittreksel uit het memorandum voor de verkiezingen 2007. [Lezen]

GIDS CO2: WAT IS CO2? (JANUARI 2007)

Uittreksel uit de Gids CO2, uitgave van FEBIAC, dit artikel beantwoordt de vragen die u stelt in verband met CO2 [Lezen]

GIDS CO2: CO2 -UITSTOOT: HOE ZIT HET MET HET TRANSPORT? (JANUARI 2007)

Uittreksel uit de Gids CO2, uitgave van FEBIAC, dit artikel beantwoordt de vragen die u stelt in verband met CO2.  [Lezen]

GIDS CO2: NAAR EEN VERDERE DALING VAN DE CO2 -UITSTOOT: DE PISTES (JANUARI 2007)

Om de CO2 -uitstoot nog verder te verminderen, moeten zowel technische als niet-technische oplossingen aangewend worden. In dit hoofdstuk geven wij daar een overzicht van. Gezien het CO2-reductiepotentieel van de verschillende pistes, pleit FEBIAC voor een geïntegreerde aanpak, met het oog op een afdoend resultaat in termen van kosten/baten. [Lezen]

GIDS CO2: BETER INVESTEREN VOOR DE TOEKOMST (JANUARI 2007)

Het standpunt van de autoconstructeurs, de visie van Transport & Mobility Leuven, Bond Beter Leefmilieu, Professor Walter Hecq, Directeur van het 'Centre d'Études Économiques et Sociales de l'Environnement (CEESE)' – Université Libre de Bruxelles [Lezen]

EMISSIES VAN HET WEGVERKEER IN BELGIË 1990-2030 (MAART 2006)

Tussen 1990 en 2030 leggen auto’s en vrachtwagens steeds meer kilometers af op de Belgische wegen. De uitstoot van vervuilende stoffen, behalve het broeikasgas CO2, zal echter afnemen dankzij technologische verbeteringen. [Lezen]

UITSTOOT VAN BEDRIJFSVOERTUIGEN DRASTISCH AFGENOMEN (JANUARI 2006)

Er is al heel wat vooruitgang geboekt om tot een milieuvriendelijker en duurzaam wegtransport te komen, maar om de emissies nog verder te reduceren, is er meer overleg en dialoog tussen de belanghebbenden noodzakelijk. Dat was de eindconclusie van het ACEA Commercial Vehicle Event dat dit jaar ambtenaren van de EU-Commissie, Europese parlementsleden, vertegenwoordigers van de industrie en meer dan 120 deelnemers samenbracht. [Lezen]

EURO 5 (JANUARI 2006)

De Europese Commissie heeft zich tot doel gesteld om de luchtkwaliteit verder te verbeteren. Zij heeft daartoe het CAFE (Clean Air for Europe) programma gelanceerd. Verschillende mogelijke scenario’s worden er op hun doeltreffendheid geëvalueerd, maar ook op hun economische impact. [Lezen]

80KM PER UUR VOOR VRACHTWAGENS (JANUARI 2006)

De sp-a stelt voor om de maximumsnelheid voor vrachtwagens terug te brengen tot 80 km/u op snelwegen om een reductie van CO2-uitstoot te realiseren. FEBIAC argumenteert dat congestiebestrijding tot een veel grotere CO2-reductie leidt dan snelheidsverlaging en wil dat die piste voorrang krijgt. Bovendien moeten de economische gevolgen in rekening worden genomen. Ook de mogelijke effecten voor de verkeersveiligheid vragen een diepgaande analyse. [Lezen]

DE DIESELMOTOR: EEN TECHNOLOGIE MET TOEKOMST (NOVEMBER 2005)

Het marktaandeel van de diesel groeit jaar na jaar in België. De dure olieprijzen ondersteunen deze trend, maar er zijn nog andere verklaringen voor dit succesverhaal. Al bij al is dit een goede zaak voor Kyoto, want een diesel verbruikt ongeveer 1/3de minder dan een gelijkaardige benzine-auto. Anderzijds groeit de bezorgdheid over de uitstoot van fijne stofdeeltjes. Geen reden tot paniek, de autoconstructeurs hebben de oplossing. Een steuntje in de rug vanwege de overheid zou natuurlijk geen kwaad kunnen. [Lezen]

F-GASSEN VOOR KLIMATISATIESYSTEMEN (MEI 2005)

Klimatisatiesystemen doen steeds meer hun intrede in onze auto’s. Het gebruikte koelmiddel is een gefluoreerd gas (R134a) dat een hoog broeikaspotentieel heeft. De Europese Commissie heeft daarom een voorstel van richtlijn ingediend die een dubbel doel nastreeft. [Lezen]

DE VISIE VAN DE AUTOCONSTRUCTEURS OVER BIOBRANDSTOFFEN (MEI 2005)

In 2003 bedroeg het aandeel van het wegtransport 16,8% van de totale broeikasgasemissies in België. Het is algemeen bekend dat de evolutie van het wegtransport sterk gerelateerd is aan de economische groei. [Lezen]

VAN OZONPIEKEN NAAR EEN OZONBELEID (12/2003)

'Het is stilaan een gewoonte geworden: zodra de eerste warme dagen daar zijn, worden we geconfronteerd met ministeriële verklaringen die zogenaamd paal en perk willen stellen aan de ozonpieken'. Aldus luidt de beginzin van een opiniestuk in de Financieel Economische Tijd van 12.6.1996, geschreven door de toenmalige technisch adviseur van FEBIAC. Op 7 jaar tijd is er blijkbaar weinig veranderd, want ook dit jaar was het een hete zomer, waarbij de informatiedrempel van 180 µg/m³ 20 maal werd overschreden. Experten en medewerkers van de betrokken federale en regionale kabinetten haastten zich van de ene vergadering naar de andere en spraken uiteindelijk af dat voor het einde van het jaar, er een nieuw federaal ozonplan op tafel moest liggen. FEBIAC volgt de voorbereidende werkzaamheden op de voet en dringt aan om zinvolle maatregelen te nemen. Het ozonplan mag zeker niet als alibi gebruikt worden om het wegverkeer aan banden te leggen. [Lezen]

DE OMZETTING VAN DE RICHTLIJN AFGEDANKTE VOERTUIGEN : NACHTMERRIE?

Er zijn ondertussen al meer dan 2 jaar verstreken sinds het verschijnen van de veelbesproken Europese richtlijn 2000/53/EG betreffende afgedankte voertuigen. De lidstaten kregen van de Commissie 18 maanden tijd om ze in nationale wetgeving om te zetten. De uiterste datum van 21 april 2002, is inmiddels al lang verstreken, maar de meeste EU-landen, waaronder België, hebben de nodige uitvoeringsbesluiten nog niet voltooid. De Commissie heeft ze op de vingers getikt, maar oogst uiteindelijk wat ze met haar vage en moeilijk uitvoerbare tekst gezaaid heeft. Ook in ons land rijzen er problemen, in het bijzonder door de bureaucratische aanpak van de Federale Diensten voor Leefmilieu, die voor grote onrust zorgt bij de automobielconstructeurs.  [Lezen]

DE DALING VAN HET GEMIDDELD BRANDSTOFVERBRUIK HOUDT AAN

Door de inschrijvingsstatistieken van nieuwe personenwagens te koppelen aan het technisch databestand, heeft FEBIAC (de Belgische Automobiel- en Tweewieler-federatie) de evolutie van het verbruik van de nieuwe personenwagens berekend. [Lezen]

ZWAVELARME BRANDSTOFFEN VERDIENEN EEN FISCAAL STEUNTJE

Benzines en diesel met een laag zwavelgehalte bieden grote voordelen voor het milieu. De federale regering heeft daarom in januari 2001 aangekondigd dat zij de verkoop van zwavelarme brandstoffen wil aanmoedigen door een vermindering van de accijnzen. Europa gaf hiervoor het groene licht. In verscheidene Europese landen zijn zwavelarme brandstoffen reeds beschikbaar en genieten deze een fiscaal gunsttarief. België kon als voorzitter van de EU toch niet achterblijven. [Lezen]

'DESIGN FOR RECYCLING' WAAR RECYCLAGE EN DESIGN ELKAAR ONTMOETEN

Goederen zo ontwikkelen dat hun impact op het leefmilieu wordt geminimaliseerd, is een van de prioriteiten van de automobielindustrie geworden. Zowel tijdens z'n levenscyclus als daarna respecteert de auto dit concept. [Lezen]

DE ROL VAN DE AUTO IN DE 21ste EEUW - EMISSIEPROBLEEM OPGELOST !

De auto’s van morgen zullen nauwelijks of geen schadelijke emissies meer uitstoten. In een eerste fase zullen voertuigen met inwendige verbrandingsmotor (benzine en diesel) nog de grote meerderheid van het park uitmaken. Maar door een nauwkeurig afgesteld elektronisch motormanagement, gekoppeld aan een gesofisticeerde uitlaatgaszuivering, zullen er onder alle bedrijfsomstandigheden nagenoeg geen polluenten meer in de atmosfeer geblazen worden. Sterker nog, de lucht aan de uitlaat zal in sommige gevallen zelfs zuiverder zijn dan die aan de inlaat. Om het potentieel van deze motor, die men tenslotte toch gedurende 100 jaar voortdurend verbeterd heeft, nog verder te benutten, zal men, naast diesel en benzine, ook andere brandstoffen gebruiken. Naargelang de toepassing zullen aardgas, LPG, waterstof en andere, interessante alternatieven vormen. In de volgende eeuw zullen de alternatieve aandrijfconcepten onweerstaanbaar opkomen. We zullen het dan vanzelfsprekend vinden om te rijden in een elektrisch voertuig of in een hybride wagen die de voordelen van een elektrische auto koppelt aan die van de klassieke verbrandingsmotor. Tenslotte zal ook de brandstofcel, die elektrische stroom opwekt uit een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof, doorbreken als krachtbron. Dan zal er nog slechts waterdamp uit de uitlaat komen. [Lezen]

DE ROL VAN DE AUTO IN DE 21ste EEUW - DE AUTO VAN DE TOEKOMST: UW STILLE VENNOOT

Stilte is een kostbaar goed in onze maatschappij. Dit zal in de toekomst niet anders zijn, wel integendeel. De auto van morgen zal inspelen op het verlangen van de mens naar rust en kalmte. Dit is natuurlijk in het voordeel van ieder van ons, gezien wij door de gebrekkige ruimtelijke ordening in ons land, allemaal wel in de buurt van een drukke weg of straat wonen. Het komt ook de inzittenden van de auto ten goede. Immers, de vermindering van het interieurgeluid verhoogt het comfort, waardoor vermoeidheid en stress achter het stuur verminderen. Dat is dan weer een pluspunt voor de verkeersveiligheid. [Lezen]


>>