Vous êtes ici ›Home› Dossiers
NOOD AAN FISCALE MAATREGELEN VOOR EEN VERSNELDE VERJONGING VAN HET MOTORPARK (MEI 2006)
Op de korte tijdspanne tussen de normen Euro 1 en Euro 3 voor motorfietsen zit een grote technologische vooruitgang met een drastische verlaging van de uitstoot van de belangrijkste vervuilende stoffen en een belangrijke vermindering van het benzineverbruik. Het aandeel van motorfietsen in de totale uitstoot door het wegverkeer ligt bijzonder laag. Intussen investeert de industrie verder om motorfietsen de komende jaren nog milieuvriendelijker te maken. De fabel dat motorfietsen het milieu negatief beïnvloeden dient definitief ontkracht te worden op basis van aantoonbare feiten die we in dit artikel nader toelichten.
Op de korte tijdspanne tussen de normen Euro 1 en Euro 3 voor motorfietsen
zit een grote technologische vooruitgang met een drastische verlaging van de
uitstoot van de belangrijkste vervuilende stoffen en een belangrijke vermindering
van het benzineverbruik. Het aandeel van motorfietsen in de totale uitstoot
door het wegverkeer ligt bijzonder laag. Intussen investeert de industrie verder
om motorfietsen de komende jaren nog milieuvriendelijker te maken. De fabel
dat motorfietsen het milieu negatief beïnvloeden dient definitief ontkracht
te worden op basis van aantoonbare feiten die we in dit artikel nader toelichten.
Snelle technologische vooruitgang
Motorfietsen zijn al lang geen brandstofverslindende machines meer
die wolken giftige rook ophoesten. Net zoals personenwagens moeten ze immers
voldoen aan de strenge Europese emissienormen. Opvallend is dat de motorindustrie
haar vroegere achterstand in korte tijd heeft weggewerkt; met een korter interval
tussen de opeenvolgende normen voor motorfietsen dan tussen de normen voor auto’s.
De auto-industrie moest al in 1992 aan de Euro 1-norm voldoen. Het is logisch
dat eerst de automerken ter verantwoording werden geroepen door het veel grotere
voertuigenpark en de overeenkomstige impact op het milieu. Pas 7 jaar later,
in 1999, werd Euro 1 voor motorfietsen geïntroduceerd en Euro 2 in 2003.
De evolutie naar de Euro 3-norm duurde bij de personenwagens 8 jaar en werd
in 2000 verplicht gesteld. Hoewel de gemotoriseerde tweewielers pas begin 2006
aan de Euro 3-voorwaarden moesten voldoen, kreeg de industrie maar 6,5 jaar
om de nodige technologische vooruitgang te boeken.
Uitstoot van emissies efficiënt aangepakt
Dankzij een reeks innovaties is de verbetering tussen Euro 1 en Euro
3 aanzienlijk: min 94% voor koolstofoxide en koolwaterstof (CO en HC), en min
50% voor stikstofoxide (NOx). Daarbij diende de motorindustrie rekening te houden
met een duidelijke en steeds strengere definitie van de limietwaarden en de
testmethodes. Verschillende nieuwe technologieën, specifiek aangepast voor
motorfietsen, dienden te worden ontwikkeld: 2-wegs oxidatiekatalysator, bijkomende
luchtinjectie, 3-wegs katalysator met zuurstofsensor, elektronisch motormanagement
en benzine-injectie.
Personenwagens versus gemotoriseerde tweewielers
Een vergelijking tussen de emissies van personenwagens en gemotoriseerde
tweewielers toont aan dat het resultaat van de Euro 3-norm voor wagens vergelijkbaar
is met limietwaarden die in de norm voor motorfietsen worden verwacht (het totaal
van de drie vervuilende stoffen is zelfs lager voor motoren). Een andere vaststelling.
De gemiddelde CO2-uitstoot van benzinewagens ligt boven de hoogste CO2-waarde
bereikt door motorfietsen. Hou dus bovendien in gedachten dat motorfietsen minder
bijdragen aan het broeikaseffect doordat ze minder broeikasgassen uitstoten.
Uiteraard heeft ook het verbruik een grote invloed op de milieu-impact. Het
gemiddelde brandstofverbruik van benzinewagens ligt boven de hoogste niveaus
van het verbruik bij motorfietsen. Gemotoriseerde tweewielers zijn slechts verantwoordelijk
voor 1% van het brandstofverbruik door individuele transportmiddelen.
Verdere verbetering in de toekomst
In opdracht van de Europese Commissie hebben onafhankelijk experts
van het ”Laboratory of Applied Thermodynamics”(LAT) van de Aristottle
University of Thessaloniki een kosten/baten-analyse gemaakt over de rol van
de gemotoriseerde tweewielers in de globale uitstoot van het wegtransport.
Ook de toekomstige evolutie van de emissies van de belangrijkste vervuilende
stoffen werd onderzocht. LAT becijferde dat de emissies van motorfietsen een
goede, en vaak zelfs betere, trend vertonen in vergelijking met de globale emissies
van het wegverkeer, over de periode 1999 –2012.
In juli 2004 heeft LAT deze bevindingen gepubliceerd:
- de bijdrage van motorfietsen aan de globale NOx-emissies is verwaarloosbaar
met amper 0,5% van de totale emissies van het wegtransport, zelfs in stedelijke
omgeving
- de CO2-emissies van motorfietsen bedragen minder dan 1% van de globale emissies
door het wegtransport en er wordt verwacht dat deze waarden tegen 2012 nog
zullen dalen tot 0,6 à 0,7%. De gemiddelde CO2–emissie bedraagt
83,5 g/km voor motorfietsen en 126 g/km voor personenwagens
- door de introductie van Euro 3 stabiliseert de uitstoot van koolwaterstoffen
(HC); naarmate nieuwe voertuigen worden gecommercialiseerd en het park vernieuwd
geraakt, zal het aandeel koolwaterstoffen blijven dalen
- van de CO-emissies wordt verwacht dat ze tegen 2012 verder dalen tot 1,7%,
maar ook vandaag al is hun invloed beperkt met een aandeel van slechts 2%.
Om de significante vooruitgang tot op heden aan te vullen, blijven de motorfabrikanten
werken aan de verdere ontwikkeling van hun producten. Er wordt onder meer onderzocht
hoe gegarandeerd kan worden dat motorfietsen in gebruik blijven voldoen aan
de gestelde limietwaarden voor emissies en dat tijdens hun volledige levensduur.
Ook het onderzoek naar de beperking van de hoeveelheid vluchtige stoffen die
uit de brandstoftank (of tijdens het tanken) ontsnappen, blijft belangrijk.
Een nieuwe Europese Richtlijn, waaraan de industrie sterk heeft bijgedragen,
zal deze toekomstige vooruitgang harmoniseren. Verwacht wordt dat de Europese
Commissie de Richtlijn nog dit jaar zal uitvaardigen.
Vernieuwing van het park
Doordat de Euro 3-norm pas sinds dit jaar van kracht is, zal het positieve
effect ervan nog even op zich laten wachten. Tenzij de overheid een financiële
tegemoetkoming doet om het park te vernieuwen. Wanneer motorrijders een bijdrage
ontvangen bij aankoop van een nieuwe, minder-vervuilende motorfiets, zullen
ze sneller hun oudere machine van de hand doen.
In de Italiaanse regio Lombardije (met hoofdstad Milaan) geeft de regionale
overheid sinds oktober 2005 een subsidie:
- € 100 voor de aankoop van een Euro-2-bromfiets
- € 250 voor de aankoop van een Euro-2-bromfiets met een verbruik onder
de 2,3l/100km.
- € 150 voor de registratie van scooters en motorfietsen tot 125cc
- € 250 voor de registratie van scooters en motorfietsen van 126 tot
255cc; en bijkomend € 50 voor de schrapping van een Euro-0-voertuig dat
wordt vervangen.
Conclusie
De motorfabrikanten hebben in een recordtempo hun milieuachterstand
op het vlak van emissies en verbruik ingehaald. De Euro 3-norm, die nog maar
pas sinds januari van dit jaar van kracht is, betekent een grote sprong voorwaarts.
Een effectieve verbetering voor het milieu is pas te realiseren wanneer deze
nieuwe generatie motorfietsen in gebruik wordt genomen en oudere, meer vervuilende
modellen vervangt. Daarom vragen we de overheid fiscale tegemoetkomingen om
een versnelde verjonging van het voertuigenpark te realiseren.