Vous êtes ici ›Home› Dossiers
DE 10 PRIORITEITEN VAN FEBIAC VOOR DE VOLGENDE REGERING (JUNI 2007)
Uittreksel uit het memorandum voor de verkiezingen 2007.
1. Eén stabiel wetgevend kader voor de
auto-industrie in België en in de EU
Elk van de beleidsniveaus in ons land neemt
initiatieven om het milieu, de mobiliteit en
verkeersveiligheid te verbeteren.
Bij de omzetting van die doelstellingen in
regelgeving, gaat vaak te weinig aandacht
naar de langetermijnvisie, naar de harmonisatie
tussen diverse maatregelen en beleidsniveaus,
naar kosten/baten-analyses en realistische termijnen. Dit betekent nutteloze
extra kosten
voor de autosector. Dat maakt auto’s onnodig
duur voor de koper én het schaadt de concurrentiekracht van onze bedrijven.
Een Europees
perspectief én een permanente communicatie met de automobielsector zijn
doeltreffende
manieren om duurzame regels op te stellen en
onze industrie daadwerkelijk te ondersteunen.
2. Minder CO2 ? Een gedeelde verantwoordelijkheid.
De nieuwe auto’s die in Europa verkocht worden,
zijn al de schoonste en zuinigste ter wereld. En
jaar na jaar gaat die evolutie verder. Doordat al
heel veel inspanningen zijn geleverd, is het vandaag erg duur en weinig kostenefficiënt
om tot
een versnelde CO2-reductie te komen louter via
motortechnologie. Dat zou nieuwe auto’s fors
duurder maken, en dus hun verkoop vertragen
en de slagkracht van de autoindustrie in de EU
aantasten. Onafhankelijke studies geven onomstotelijk aan dat betere resultaten
tegen lagere
kost mogelijk zijn via een integrale aanpak: een
verdere verbetering van voertuigtechnologie dient
ondersteund door een versnelde marktintroductie
van alternatieve brandstoffen, een optimalisering
van de vervoerinfrastructuur, een milieubewuster
autogebruik en rijgedrag, en een CO2-gebaseerde
fiscaliteit van voertuigen en brandstoffen.
3. Een autofiscaliteit die schone én zuinige voertuigen werkelijk
promoot
De principes van de huidige autofiscaliteit zijn op
zijn zachtst gesteld achterhaald en niet langer in
relatie met de maatschappelijke objectieven van
vandaag en de stand van de technologie.
Daarom moet de aankoopbelasting (BIV) en de
jaarlijkse verkeersbelasting vervangen worden door
een jaarlijkse “eco-belasting” die rekening houdt
met zowel de vervuilingsgraad (Europese Euro-normen) als de CO2-uitstoot van
de wagen. Deze “eco-belasting” zal zorgen voor een versnelde
introductie van nieuwe, schone wagens en een
bewuste keuze voor CO2 -armere wagens.
4. Een rationeel en zuinig autogebruik
Chauffeurs hebben verschillende mogelijkheden om de CO2-uitstoot van hun
voertuig te
beperken: een aangepaste rijstijl (‘Ecodriving’),
regelmatig onderhoud van het voertuig, maar
ook een rationeler autogebruik, waarbij korte
afstanden meer met de fiets of te voet gebeuren en woon-werkverkeer vaker met
moto,
scooter of openbaar vervoer. FEBIAC vraagt
daarom de overheid gerichte informatie- en sensibiliseringscampagnes te voeren die de burger duidelijk maken hoe hij kan
bijdragen aan
de reductie van de CO2-uitstoot. Bovendien
moet meer werk gemaakt worden van het promoten van de complementariteit van
elk vervoermiddel. Het verkeer is immers geen conflict
tussen individueel en collectief vervoer, maar
een harmonieus samengaan ervan; elk met zijn
specifieke troeven.
5. Meer vracht met minder trucks
FEBIAC herhaalt haar oproep om een proefproject met 25,25 meter lange vrachtwagens
- de zogenaamde Ecocombi’s - op te starten. De
voorbije maanden werden terzake heel wat voorstellen ingediend, maar het dossier
blijft taboe
in ons land. Ook al werd afdoende bewezen dat
Ecocombi’s niet onveiliger zijn, wel milieuvriendelijker en de files
korter maken. Twee zulke
lange trucks, vervoeren immers evenveel vracht als
drie gewone. Bovendien optimaliseren ze vooral
bestaande goederentrafieken over de weg, die
veelal geen alternatief zijn voor spoor of binnenvaart. In Nederland is inmiddels
een tweede praktijktest met Ecocombi's met succes afgerond. Over
enkele maanden start er een derde fase, met als
doel Ecocombi's definitief toe te laten, net zoals in
Scandinavië. Waarop wacht België nog? De truck- en transportsector is er alvast klaar voor.
6. Ongevallen- en mobiliteitsanalyse:
meten is weten
Om een doeltreffend, coherent en geloofwaardig verkeersbeleid te voeren, is het
registreren
en analyseren van verschillende ongevalfactoren
essentieel. Verkeersongevallen gebeuren door
een samenloop van omstandigheden, waarbij
zowel mens, voertuig als infrastructuur in meer
of mindere mate bijdragen aan het ontstaan,
de omvang of de ernst van het ongeval. Wetenschappelijk onderzoek kan de ondersteuning,
(bij)sturing en geloofwaardigheid van het verkeersbeleid alleen maar ten goede
komen. FEBIAC pleit daarom voor de oprichting van een
onafhankelijk, wetenschappelijk en beleidsondersteunend instituut voor accidentologie.
Bovendien dient ook het mobiliteitsprobleem
in kaart gebracht te worden. Het optimaliseren
van onze infrastructuur kan enkel doeltreffend
met kennis van deze cijfers en na analyse ervan.
7. Een kwaliteitsvolle verkeersinfrastructuur
België scoort slecht op het gebied van verkeersveiligheid. Dat heeft
veel te maken met het
gebrek aan kwaliteit, uniformiteit en leesbaarheid van onze wegeninfrastructuur.
Jaar na jaar
wordt de achterstand ten opzichte van de top in
Europa groter omdat ons land te weinig middelen vrijmaakt voor de modernisering
en beveiliging van onze wegeninfrastructuur. Nederland,
dat wel goed scoort, investeert jaarlijks 4 keer
meer. Willen wij de doelstellingen op het gebied
van verkeersveiligheid vrijstellen en bovendien
de capaciteit van onze wegen optimaliseren om
files zoveel mogelijk te vermijden en de logistieke ambities van ons land waar
te maken, dan
is een verdrievoudiging van de budgetten voor
de verkeersinfrastructuur nodig.
8. Verkeersveiligheid: factor mens en
voertuig
Tijdens de voorbije legislatuur werden zowel
rijopleiding als technische keuring hervormd.
Vereenvoudiging en democratisering waren de
uitgangspunten. Daarbij werd echter onvoldoende rekening gehouden met de impact
op
het vlak van verkeersveiligheid. Leren rijden
staat nog steeds niet synoniem met leren veilig
rijden. Meer zelfs, de opvolging en monitoring
van de kandidaten is door de nieuwe regelgeving uitgehold.
Ook de technische staat van het voertuig is
essentieel voor veilig verkeer. Door de langere
intervallen tussen de opeenvolgende controles
wordt de autobezitter minder aangemoedigd
om de goede staat van zijn voertuig te bewaken. Nochtans zijn regelmatige controles
van
remmen, lichten, banden etc essentieel om
zich veilig door het verkeer te bewegen. Een
jaarlijkse controle lijkt ons daarom een minimum.
9. Verplichte inschrijving van bromfietsen klasse B
Bromfietsen zijn zowat de enige motorvoertuigen in ons land die nog steeds niet
moeten
worden ingeschreven. Hiermee is België één van
de zeldzame landen in de EU. De overheid beschikt hierdoor niet over relevante
statistieken
en mist BTW-inkomsten op voertuigen gekocht
in het buitenland. Doordat deze voertuigen
nauwelijks te traceren of te volgen zijn, leidt dit vaak tot problemen bij verkeersovertredingen, snelheidscontroles of ongevallen met vluchtmisdrijf.
10. Globale problemen vragen om een
gecoördineerde aanpak
Milieu, mobiliteit, veiligheid, fiscaliteit... de
kerndossiers die betre ing hebben tot het
wegverkeer laten zich niet binden aan de grenzen van onze gewesten. De mobiliteitsproblemen
op de Brusselse Ring bijvoorbeeld, vereisen
een gecoördineerde aanpak. En zo zijn er tal
van voorbeelden te geven: de snelheidsregimes,
de aanpak van de fijnstof-problematiek, de autofiscaliteit, het repressiebeleid,
de incentives voor
schone voertuigen en noem maar op. FEBIAC
pleit daarom voor federale werkgroepen ad
hoc; voor permanent overleg tussen de betrokken instanties en voor een gelijklopend
en supra-regionaal beleid.