Vous êtes ici ›Home› Dossiers
DE MOTORMARKT IN 2004 (JULI 2005)
Na een plotse daling van het aantal nieuwe motorfietsen in 1999 en 2000, klimmen de inschrijvingscijfers de voorbije 3 jaar opnieuw gestaag. Eind 2004 is de teller blijven staan op 25.055 nieuwe motorfietsen. Dat is 12,7% beter dan in 2003.
Daarmee heeft België minder last van economische fluctuaties dan bijvoorbeeld
Duitsland, waar de cijfers in 2004 terugliepen met zowat 27%.
Na een constante groei over een periode van 10 jaar is er nu een kleine knik
gekomen bij de tweedehandse motorfietsen. Terwijl de cijfers in 2003 nog piekten
met 61.516 registraties werden voor 2004 59.959 tweedehandse motoren ingeschreven;
een daling met 2,5%.
Bij de bromfietsen en scooters met een 50cc-motor stellen we de laatste jaren
een voortdurende daling vast. In 2004 gingen de leveringscijfers aan de vakhandel
achteruit met zo’n 15% tot zo’n 17.500 stuks. De bromfietsen met
versnellingen doen het dan weer beter: + 4,3%.
Types motoren
Een vergelijking tussen de jaren 2003 en 2004 leert dat vooral de trails populairder
zijn geworden (+29,7%). Doordat deze motoren iets hoger op hun poten staan,
is het ook mogelijk om er onverharde paden mee te verkennen. Belangrijk is de
stijging met 23% bij de scooters tot 125cc. Dit wijst op een toename van het
aantal mensen dat een scooter verkiest als alternatief vervoermiddel om de files
te ontwijken in het pendelverkeer. In Antwerpen, met de omvangrijke wegenwerken
aan de ring, werden in 2004 bijna 3 keer zoveel scooters verkocht als het jaar
voordien. Het enthousiasme voor de naked bikes is toegenomen (+16,3%), dat voor
de customs (-13,7%) taant. (zie grafiek 2)
Man-vrouw
In 2004 werden 11,5% meer motorfietsen ingeschreven op de naam van een vrouw
dan het jaar voordien; bij de mannen bedroeg de stijging 7,9%. Langzamerhand
kiezen meer vrouwen voor een gemotoriseerde tweewieler, vooral voor de naked
bikes (32%) en scooters tot 125cc (19%). (zie grafiek 3)
Rijbewijzen
De populariteit van het motorrijden kan ook worden afgemeten aan het aantal
rijbewijzen. In 2003 hebben ruim 5 keer meer motorrijders een rijbewijs behaald
dan de jaren voordien. Toch kan die stijging niet volledig aan een grotere belangstelling
voor motorrijden worden toegeschreven. Een bijkomende factor is de invoering
van het verplichte rijexamen in 1989. De jongere generatie, die na 1989 zijn
rijbewijs voor de auto heeft gehaald, is verplicht een theorie- en praktijkexamen
voor de motor af te leggen. De sterke stijging in het aantal rijbewijzen zou
kunnen betekenen dat de invoering van het verplichte examen geen drempel is
om te gaan motorrijden. (zie grafiek 4)
Het slaagpercentage voor het motorexamen ligt zeer hoog. In 2003 slaagde maar
liefst 81% van de kandidaten voor het motorexamen, terwijl voor het rijbewijs
B slechts 55,7% van de kandidaat-automobilisten positief werd geëvalueerd.
Het hoge slaagcijfer is deels te danken aan de hoge motivatie van de kandidaten
om te slagen, maar het betekent ook dat ze goed worden opgeleid. Bovenstaande
cijfergegevens tonen aan dat de motormarkt het in Belgiëerg goed doet.
De markt blijft op een erg hoog niveau presteren, het motorpubliek wordt breder,
voornamelijk door het toenemend aantal dames dat met de motor begint te rijden,
en de diversiteit van het aanbod neemt toe. Bovendien blijkt de invoering van
een verplicht theoretisch en praktisch rijexamen geen rem te zijn op de populariteit.
Het
volledige dossier "De motormarkt in 2004" downloaden in PDF-formaat.