Vous êtes ici ›Home› Dossiers
VERKEERSVEILIGHEID EN INFRASTRUCTUUR (NOVEMBER 2004)
In de regeerakkoorden van de gewesten worden verkeersveiligheid en mobiliteit niet behandeld zonder het aspect verkeersinfrastructuur erbij te betrekken. Dat is niet meer dan logisch: de verkeersinfrastructuur speelt een rol in het ontstaan of de ernst van 1 op 3 zware ongevallen.
Heel wat menselijk leed en
materiële schade kan worden vermeden wanneer ons wegennet degelijk is ingericht,
systematisch doorgelicht en regelmatig onderhouden.
Wegsignalisatie die voor zich spreekt
De infrastructuur moet aanzetten tot een vlotte en veilige verkeersafwikkeling
en de kans op beoordelings- en rijfouten van weggebruikers beperken. Wegsignalisatie
verdient bijzondere aandacht, aangezien 90% van de benodigde informatie bij
de rijtaak met de ogen wordt waargenomen. Verkeersborden en wegmarkeringen zijn
de taal van de weg. Eenvoud, helderheid, afmetingen, plaatsing en materiaalkeuze
van wegsignalisatie zijn essentieel om te kunnen "stralen van eenvoud".
Systematische doorlichting
Om de kwaliteit en de veiligheid te verhogen, moet ons wegennet systematisch
worden doorgelicht. Bij nieuwe en aan te passen wegen moeten veiligheidsaudits
verplicht worden vanaf de ontwerpfase tot en met de uitvoering van de werken.
Wegontwerp en snelheidsregime moeten overeenstemmen met de categorie die de
weg krijgt toegewezen. De weginrichting en -voorzieningen moeten voldoen aan
strikte veiligheids- en technische normen. Vlaams onderzoek leert dat 30% van
de onveilige verkeerssituaties zich situeert op minder dan 3% van de lengte
van het gewestwegennet. Ook elders moeten dergelijke zwarte punten en zones
zo snel mogelijk worden afgebakend en doorgelicht. Steeds moeten audits de drie
factoren weg-bestuurder-voertuig geïntegreerd benaderen. De publicatie
van ongevallenstatistieken in België loopt almaar meer vertraging op. Nog
steeds worden ongevalgegevens niet systematisch doorgestuurd en verwerkt in
een centraal gegevensbestand. Daardoor is een aantal gegevens niet beschikbaar,
onvoldoende betrouwbaar of onvolledig. De overheid moet dringend werk maken
van een juiste, actuele en volledige opvolging van de verkeersonveiligheid en
zijn indicatoren. Deze gegevens zijn essentieel om ongevallenanalyses en een
doeltreffend verkeersveiligheidsbeleid te kunnen voeren.
Regelmatige inspectie en onderhoud
Vandaag wordt het wegennet onvoldoende onderhouden. De slechte staat van het
wegdek, afwezige of onduidelijke wegsignalisatie heeft al menig weggebruiker
verrast of in problemen gebracht, vaak met ongevallen tot gevolg. De weg en
zijn signalisatie vereisen een globaal beheers- en onderhoudsysteem, willen
ze doeltreffend blijven en geen ongevalbepalende factor vormen. Dit vereist
de uitvoering van periodieke inspecties en kwaliteitscontroles van wegdek en
wegsignalisatie, de inventarisatie en het bijhouden van een gegevensbank, en
het opstellen van vervangingsprogramma's. Experts stellen dat jaarlijks 2% van
de nieuwwaarde van de infrastructuur moet gaan naar onderhoudsinvesteringen,
het dubbele van de momenteel bestede middelen. Aangezien ons wegennet ook in
de toekomst drukbezet en belast zal blijven, zijn bijkomende onderhoudsinvesteringen
hoogdringend.
Dynamisch verkeersbeheer
Via verkeersportieken langs autosnelwegen kunnen weggebruikers actuele en betrouwbare
informatie krijgen over verkeer, wegwerkzaamheden en ongevallen. Ook alternatieve
routes, richtsnelheden, reistijden en bijzondere weers- of verkeersomstandigheden
kunnen gecommuniceerd worden. Het verkeersbeheercentrum van Antwerpen is al
gedeeltelijk operationeel, deze in de Brusselse en Gentse regio zijn echter
nog onbestaande. De gewestelijke verkeersbeheercentra en hun diensten moeten
zo snel mogelijk op punt worden gesteld voor het ganse hoofdwegennet.
Samengevat vraagt FEBIAC aan de nieuwe gewestregeringen om:
- werk te maken van een juiste, actuele en volledige opvolging van de verkeersonveiligheid
en zijn indicatoren;
- de wegsignalisatie en veiligheidsvoorzieningen van het ganse wegennet systematisch
te laten doorlichten en uniforme veiligheids- en kwaliteitsnormen op te leggen
en doen naleven;
- de gewestelijke overheden aan te sporen om hun onderhoudsinvesteringen te
verdubbelen tot 2% van de nieuwwaarde van de weginfrastructuur;
- de gewestelijke overheden aan te moedigen om hun verkeersbeheercentra en
-diensten versneld uit te bouwen.
‘’De verkeersinfrastructuur speelt een rol
in het ontstaan of de ernst van 1 op 3 zware ongevallen’’