Vous êtes ici ›Home› Dossiers
DE VERSNELDE INVOERING VAN ANTI-DODEHOEKSYSTEMEN : MET DE BESTE INTENTIES.
Medio september heeft de ministerraad de plotse beslissing
genomen om de invoering van de verplichte installatie van anti-dodehoeksystemen
te versnellen. Vanaf 1 januari 2003 moeten alle nieuwe vrachtwagens
hiermee zijn uitgerust. Ook alle andere vrachtwagens die in het
verkeer zijn en die zich na die datum voor technische keuring aanbieden,
zouden (volgens de ons beschikbare informatie) over een anti-dodehoeksysteem
moeten beschikken.
FEBIAC en haar leden engageren zich in het dossier van de
verkeersveiligheid. Het initiatief om de verkeersveiligheid een
stap vooruit te helpen met de invoering van anti-dodehoeksystemen,
kan vanzelfsprekend op onze goedkeuring rekenen. Maar toch zien
wij ons genoodzaakt enkele bedenkingen bij deze beslissing te formuleren.
|
De montage in de fabriek en de gigantische retrofit-actie
die op heel korte termijn zal gebeuren, maakt een grote voorraad aan spiegels
noodzakelijk. De vastgestelde termijn verschilt enorm van de termijnen
die voorzien zijn in het voorstel aan
Europese richtlijn terzake. Dit voorstel van richtlijn voorziet overgangsperiodes
van 24 tot 36 maand na publicatie van de Richtlijn. Het Economisch en
Sociaal Comité heeft zich in zijn advies hierover trouwens reeds
de vraag gesteld of deze termijnen (24 en 36 maand) wel haalbaar zijn.Wat
dan met een termijn van zelfs geen 4 maand!
|
Wie staat in voor een
optimale montage en een goed gebruik? |
|
|
|
Het Koninklijk Besluit verschilt van het voorstel
van Europese Richtlijn zoals dat momenteel voorligt. Dit kan leiden
tot technische moeilijkheden en niet-optimale montage. Nochtans
is een perfecte montage en een goed gebruik van de spiegels onontbeerlijk
om tot positieve resultaten te komen.Vermits het KB niet enkel nieuwe
voertuigen maar ook het bestaande voertuigpark betreft, is het zeer
goed mogelijk dat blijkt dat een aantal van deze voertuigen eenvoudigweg
niet op een goede manier met dodehoekspiegels kan worden uitgerust.
|
|
|
Het KB maakt de uitrusting ook
verplicht voor voertuigen van 3,5 tot 7,5 ton; terwijl dat in de
richtlijn optioneel is. In dat segment kunnen ons inziens een aantal
voertuigen (bijv. grote bestelwagens) vrijgesteld worden. De zijafscherming
van deze voertuigen komt niet veel hoger dan die van een personenwagen,
waardoor de kans dat een zwakke weggebruiker onder het voertuig
terecht komt, erg klein is. |
|
Het voertuig is maar één
aspect |
|
|
|
|
|
Met de invoering van technische beveiligingsmiddelen
komt er natuurlijk nog geen einde aan het probleem van de dodehoekongevallen.
Het mag dan ook geen excuus zijn om andere maatregelen opzij te schuiven.
Naast de invoering van technische beveiligingssystemen op de voertuigen
is een sensibilisering van de chauffeurs noodzakelijk. En zeker ook
alle andere (zwakke) weggebruikers moeten geïnformeerd en gesensibiliseerd
worden. Maar uiteindelijk blijft de heraanleg en/of de aanpassing
van de verkeersinfrastructuur prioritair om het probleem ten gronde
aan te pakken. Aan onveilige kruispunten of onvoldoende afgeschermde
fietspaden kan ook een dodehoekspiegel of –camera niet verhelpen. |
FEBIAC betreurt dat de normale overlegstructuur niet gevolgd
werd. Onderling overleg en een wederzijds akkoord hadden een antwoord
kunnen bieden op de geciteerde probleemgebieden. Daarom vraagt FEBIAC
dat de eerder gevoerde besprekingen met de sector worden hervat om de
praktische modaliteiten van de invoering van anti-dodehoeksystemen –
een invoering die FEBIAC steunt -precies te kunnen bepalen.
|