Vous êtes ici ›Home› Dossiers
DE DALING VAN HET GEMIDDELD BRANDSTOFVERBRUIK HOUDT AAN
Door de inschrijvingsstatistieken van nieuwe personenwagens te koppelen aan het technisch databestand, heeft FEBIAC (de Belgische Automobiel- en Tweewieler-federatie) de evolutie van het verbruik van de nieuwe personenwagens berekend.
Door de inschrijvingsstatistieken van nieuwe personenwagens te koppelen aan
het technisch databestand, heeft FEBIAC (de Belgische Automobiel- en Tweewieler-federatie)
de evolutie van het verbruik van de nieuwe personenwagens berekend. Het
gemiddelde brandstofverbruik van alle nieuwe personenwagens die in 2003 werden
verkocht, bedraagt 6,2 l/100 km. In 1995 was dit nog 7.5 l/100 km, een vermindering
met 17,2%. De overeenstemmende CO2-emissies daalden van 186 g/km naar 158 g/km
of min 15,0%. Dieselwagens verbruikten gemiddeld 5,8 l/100 km en benzinewagens
7,0 l/100 km. Een daling van respectievelijk 13,3% en 11,5% in vergelijking
met 1995. Op 8 jaar tijd zijn de auto’s dus beduidend zuiniger geworden,
ondanks de vraag van de consument naar meer comfort en de strengere milieu-
en veiligheidsnormen. De automobielconstructeurs zitten daarmee op het schema
van het vrijwillig engagement dat ze op Europees vlak genomen hebben. In 2008/2009
mogen de nieuwe personenwagens gemiddeld nog slechts 140g CO2/km uitstoten.
Hiermee bewijst de automobielindustrie dat ze de strijd tegen het broeikaseffect
als een absolute prioriteit beschouwt. Niettemin blijft het behalen van de 140g
doelstelling een uiterst ambitieuze opgave, die een continue inspanning van
constructeurs en consument zal vereisen. De consument bepaalt immers via zijn
aankoopgedrag het eindresultaat.
Tevens maakt FEBIAC elke automobilist erop attent dat rijstijl en
de technische staat van de auto een doorslaggevende invloed hebben op het uiteindelijke
brandstofverbruik. Een agressieve rijstijl kan alle inspanningen op
gebied van brandstofbesparing van de constructeur te niet doen. Sensibiliseringscampagnes
en rijopleiding dienen zich derhalve niet te beperken tot het aspect verkeersveiligheid,
maar moeten ook een milieuboodschap bevatten, namelijk dat verantwoord rijgedrag
niet enkel de veiligheid van de weggebruikers, maar ook het milieu ten goede
komt. FEBIAC pleit daarom voor een systematische toepassing van de groene
golf. De verkeerslichten moeten oordeelkundig op elkaar afgesteld worden.
De automobilist die de snelheidslimieten respecteert, krijgt dan zoveel mogelijk
de vrije doorgang en kan een continue snelheid aanhouden. Dit zou niet alleen
het milieu, maar ook de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid
ten goede komen.
Info: J. Kaesemans – M. Peelman
Tel: 02.778.64.00