Vous êtes ici  ›Home› Dossiers

DE DALING VAN HET GEMIDDELD BRANDSTOFVERBRUIK HOUDT AAN

Door de inschrijvingsstatistieken van nieuwe personenwagens te koppelen aan het technisch databestand, heeft FEBIAC (de Belgische Automobiel- en Tweewieler-federatie) de evolutie van het verbruik van de nieuwe personenwagens berekend.

Door de inschrijvingsstatistieken van nieuwe personenwagens te koppelen aan het technisch databestand, heeft FEBIAC (de Belgische Automobiel- en Tweewieler-federatie) de evolutie van het verbruik van de nieuwe personenwagens berekend. Het gemiddelde brandstofverbruik van alle nieuwe personenwagens die in 2003 werden verkocht, bedraagt 6,2 l/100 km. In 1995 was dit nog 7.5 l/100 km, een vermindering met 17,2%. De overeenstemmende CO2-emissies daalden van 186 g/km naar 158 g/km of min 15,0%. Dieselwagens verbruikten gemiddeld 5,8 l/100 km en benzinewagens 7,0 l/100 km. Een daling van respectievelijk 13,3% en 11,5% in vergelijking met 1995. Op 8 jaar tijd zijn de auto’s dus beduidend zuiniger geworden, ondanks de vraag van de consument naar meer comfort en de strengere milieu- en veiligheidsnormen. De automobielconstructeurs zitten daarmee op het schema van het vrijwillig engagement dat ze op Europees vlak genomen hebben. In 2008/2009 mogen de nieuwe personenwagens gemiddeld nog slechts 140g CO2/km uitstoten. Hiermee bewijst de automobielindustrie dat ze de strijd tegen het broeikaseffect als een absolute prioriteit beschouwt. Niettemin blijft het behalen van de 140g doelstelling een uiterst ambitieuze opgave, die een continue inspanning van constructeurs en consument zal vereisen. De consument bepaalt immers via zijn aankoopgedrag het eindresultaat.

Tevens maakt FEBIAC elke automobilist erop attent dat rijstijl en de technische staat van de auto een doorslaggevende invloed hebben op het uiteindelijke brandstofverbruik. Een agressieve rijstijl kan alle inspanningen op gebied van brandstofbesparing van de constructeur te niet doen. Sensibiliseringscampagnes en rijopleiding dienen zich derhalve niet te beperken tot het aspect verkeersveiligheid, maar moeten ook een milieuboodschap bevatten, namelijk dat verantwoord rijgedrag niet enkel de veiligheid van de weggebruikers, maar ook het milieu ten goede komt. FEBIAC pleit daarom voor een systematische toepassing van de groene golf. De verkeerslichten moeten oordeelkundig op elkaar afgesteld worden. De automobilist die de snelheidslimieten respecteert, krijgt dan zoveel mogelijk de vrije doorgang en kan een continue snelheid aanhouden. Dit zou niet alleen het milieu, maar ook de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid ten goede komen.

Info: J. Kaesemans – M. Peelman
Tel: 02.778.64.00

Automotive Guide


En savoir plus