Vous êtes ici ›Home› Dossiers
DEONTOLOGISCHE CODE INZAKE RECLAME HERZIEN (03/01/05)
Tegen 2010 moet het aantal verkeersslachtoffers met minstens de helft verminderen.
De automobielindustrie heeft in deze uitdaging een belangrijke rol te spelen.
Haar eerste taak: veilige auto's bouwen.
Maar omdat ook de meest veilige auto niet op kan tegen een onverantwoordelijke
chauffeur, werkt FEBIAC volop mee aan de sensibilisering van automobilisten.
De leden van de autosectie van FEBIAC nemen daarom de slogan 'Geef
voorrang aan veiligheid' op in hun reclamecampagnes. Bovendien vragen
wij dat alle reclamecampagnes beantwoorden aan de vrijwillig opgestelde deontologische
code inzake reclame.
De FEBIAC-code inzake reclame voor motorvoertuigen, hun onderdelen en toebehoren
werd aangepast. Deze aanpassingen zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking
met de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) en werden uitvoerig
besproken in alle geledingen van Febiac.
De bedoeling van deze aanpassingen is de Code nauwer te laten aansluiten bij
de gerechtvaardigde belangen van de sector, terwijl rekening wordt gehouden
met de bescherming van de consument en van het leefmilieu. In het bijzonder
werd rekening gehouden met het verzoek van de JEP om een duidelijkere tekst
betreffende de voorstelling van voertuigen op andere plaatsen dan de openbare
weg.
Deze deontologische code, die pas een grondige herziening heeft gekregen, vindt
u HIER
U zult tevens de lijst vinden van de wijzigingen
ten opzichte van de versie 2002 van de Code en een motivering.