Vous êtes ici  ›Home› Dossiers

VERKEERVEILIGHEID BIJ BROMFIETSEN EN SCOOTERS

Als we de ongevallencijfers bij de bromfietsen bekijken tussen 1990 en 2000 is er een daling met 61 procent van het aantal doden.

Forse daling aantal doden
Als we de ongevallencijfers bij de bromfietsen bekijken tussen 1990 en 2000 is er een daling met 61 procent van het aantal doden. De gunstige evolutie heeft vooral te maken met de toegenomen actieve veiligheid. We denken daarbij aan het veralgemeend gebruik van schijfremmen. De ontwikkeling van ABS en andere geavanceerde remsystemen heeft een grote vooruitgang gebracht.
Ook de verbeteringen bij de veersystemen, de ophanging en de banden helpen de verkeersveiligheid van motorfietsen vooruit.

Aandacht voor motorrijders in het verkeer
Toch blijft de motorrijder kwetsbaar en FEBIAC wenst dit voortdurend onder de aandacht te brengen. Automobilisten moeten zich bewust zijn van de aanwezigheid van motoren in het verkeer. Bij heel wat ongevallen treft de motorrijder immers geen schuld. Met de groeiende mobiliteitsproblemen groeit ook de aanwezigheid van motorrijders in het pendelverkeer.
Kledij in opvallende kleuren maakt de motorrijder beter zichtbaar. Bij 70% van de ongevallen waarbij een motor wordt aangereden door een auto, verklaart de automobilist de motorrijder niet of niet tijdig te hebben waargenomen.
Op deze site vindt u ook de 'Filegedragscode voor motorrijders én automobilisten', met tips voor een betere verstandhouding en een verhoogde verkeersveiligheid.

Permanente rijopleiding
Wij blijven voorstander van een 'permanente' rijopleiding voor motorrijders, maar evengoed voor alle weggebruikers. Niemand is een perfecte chauffeur. We denken daarbij niet alleen aan een opfrissing van de verkeersregels, maar ook aan een actieve training van het defensieve rijgedrag. Zo'n voortgezette rijopleiding mag niet alleen gericht zijn op een betere beheersing van het voertuig. Aandacht voor een juiste inschatting van de risico's van het dagelijkse verkeer is minstens even belangrijk. Daarom mag de opleiding niet beperkt blijven tot oefeningen op een afgesloten terrein. Ook in de basisopleiding, ter voorbereiding van het rij-examen, dient het belang van defensief of vooruitziend rijden ter sprake te komen.

Van jongs af aan
Men kan niet jong genoeg met het dagelijkse verkeer vertrouwd geraken. Daarom stellen we voor om de instapleeftijd voor bromfietsen van de klasse A te verlagen tot 14 jaar. De jongere wordt verplicht om een opleiding te volgen die garandeert dat de praktische basisvaardigheden worden aangeleerd om een gemotoriseerde tweewieler vaardig en veilig te besturen. Juiste kijktechniek, leren inschatten van een correcte remafstand, volledige beheersing van het voertuig, interactie met andere weggebruikers, etc. Wanneer de beheersing van die basisvaardigheden beloond wordt met een aangepast rijbewijs zien we geen enkel probleem om jongeren vanaf 14 jaar met een bromfiets te laten rijden. Meer zelfs, dat is de ideale opstap naar het besturen van een lichte motor (125cc) vanaf 16 jaar, een regeling die nu al in het merendeel van de Europese lidstaten geldt, en die waarschijnlijk veralgemeend wordt.

Helmplicht voor klasse A
Wie met een bromfiets van de klasse A rijdt, zal in de toekomst (wellicht vanaf 1 januari 2002) verplicht worden een helm te dragen. Dat is toch de bedoeling van het KB dat Minister van Mobiliteit Isabelle Durant in voorbereiding heeft. Durant wil door de verplichting het aantal ongevallen met die lichte bromfietsen verminderen.
De helm biedt deze bromfietsers inderdaad meer veiligheid bij een ongeval. Wat niet wegneemt, dat een degelijke opleiding van primordiaal belang is.

Automotive Guide


En savoir plus