Vous êtes ici ›Home› Dossiers
DE ROL VAN HET BEDRIJFSVOERTUIG IN DE 21ste EEUW: EXECUTIVE SUMMARY
Over 20 jaar is het wegvervoer volledig geïntegreerd in de duurzame ontwikkeling van onze 21ste eeuwse samenleving. De industrie zal de technologie ontwikkelen om te beantwoorden aan de eisen van een mobiele, milieubewuste en veilige maatschappij. Een doelgerichte politiek van de overheid dient deze evolutie te ondersteunen.
Mobiliteit
De komende 20 jaar neemt de transportvraag niet langer lineair toe. Nu al is
een afvlakking merkbaar. Toch moet geanticipeerd worden op een groei van de
totale vraag naar transport met 50% tegen 2020, uitgedrukt in ton-km. Hierdoor
komt er sowieso meer verkeer en is het nodig dat industrie en overheid samen
middelen aanreiken om deze groei te verwerken.
Nieuwe logistieke concepten worden daarom uitgewerkt. Daarin worden transportbedrijven
logistieke dienstverleners die de traditionele transportketen doorbreken. Grenzen
tussen vervoersmodi vervagen. Telematica en e-commerce genereren een grotere
efficiëntie. Goederenvervoer wordt multimodaal : trein en binnenschip verzekeren
mee de verbinding tussen grootschalige distributiecentra. Verder moeten de uitbouw
van achterlandverbindingen, de aansluiting op spoor en binnenvaart, en de invoering
van lokale kleinschalige productieconcepten het mogelijk maken een deel van
de verwachte groei te absorberen.
Anderzijds zal de wegcapaciteit verhoogd worden via het wegwerken van de missing
links en de creatie van vrachtwagencorridors. Ook de inzet van lange vrachtwagencombinaties
wordt mogelijk. Andere vervoersmodi zullen zich competitiever opstellen. De
modernisering van het vervoer over spoor- en waterwegen is noodzakelijk. Daarnaast
kan, mits een geleidelijke verruiming van de laad- en lostijden, een verdubbeling
van het nachtelijk goederenvervoer gecreëerd worden. Fiscale ingrepen ten slotte
zullen mee een rationeel vervoer bewerkstelligen. Op deze wijze wordt het mobiliteitsprobleem
van vandaag blijvend opgelost.
Milieu
Hoewel bedrijfsvoertuigen de afgelopen jaren veel milieuvriendelijker zijn
geworden, is de wedloop naar schonere voertuigen lang niet ten einde. Nieuwe
motorconcepten en het gebruik van 'deNOx'-katalysatoren en roetfilters herleiden
de uitstoot van emissies bij de truck van morgen tot een fractie van het huidige
niveau. Indien de noodzakelijke zwavelvrije brandstof wordt geïntroduceerd en
fiscaal wordt aangemoedigd, dan zullen de volgende 20 jaar de totale NOx-emissies
van het goederenvervoer met 66% dalen. Voor de deeltjes ligt zelfs een daling
met 84% in het verschiet.
Bovendien kunnen deze technologieën mee een halt toeroepen aan de groei van
het energieverbruik en dus van de CO2-uitstoot. Bestelwagens zullen mee profiteren
van het engagement van de constructeurs van personenwagens om tussen 1995 en
2008/2009 het verbruik met 25% te reduceren. Bij zware trucks kan door de vermindering
van lucht- en rolweerstand, van mechanische verliezen in motor en drijflijn,
en door een grotere efficiëntie van elektrisch gevoede componenten, het minderverbruik
becijferd worden op 23%.
Niet-technische maatregelen vormen een tweede piste ter verlaging van de uitstoot
van broeikasgassen. Vrachtwagens moeten vlotter en met minder stops kunnen circuleren,
waar mogelijk over gereserveerde rijstroken.
Beide sporen zullen tot gevolg hebben dat de stijging van de CO2-emissies door
de transportsector zich niet zal doorzetten, hetgeen ook de conclusie is van
de Europese Commissie in het Auto-Oil II rapport. Dit rapport ziet de CO2-uitstoot
in 2005 stabiliseren.
Deze gunstige ontwikkelingen zullen nog versterkt worden door de ingebruikname
van alternatieve aandrijfconcepten. Want hoewel de dieselmotor nog enkele decennia
lang de maatstaf blijft, zullen gasmotoren, hybride tractie en brandstofcellen,
eerst in bestelwagens en later ook in zware trucks, hun weg vinden.
Veiligheid
De afgelopen 10 jaar daalde in Europa het aantal verkeersslachtoffers in ongevallen
met trucks met 20% terwijl het aantal afgelegde kilometer met 40% toenam. Bovendien
zal een doorgedreven ontwikkeling van de actieve en passieve veiligheid de bedrijfsvoertuigen
van morgen nog een stuk veiliger maken, zowel voor de inzittenden als voor andere
verkeersdeelnemers.
Het veiligheidsarsenaal in de truck van morgen wordt verhoogd door systemen
die de bestuurder bijstaan in de rijtaak en zo ongevallen helpen voorkomen.
Wij noemen onder andere elektronische remsystemen, geïntegreerde stabiliteitscontrole,
een geoptimaliseerde compatibiliteit tussen trekkend en getrokken voertuig,
de verbetering van het gezichtsveld van de chauffeur, en Adaptive Cruise Control.
Op het gebied van passieve veiligheid wordt de vernieuwing net zo ingrijpend.
Bij een ongeval zullen de kreukelzones van de truck zelf een belangrijk deel
van de botsenergie absorberen en verhinderen dat andere voertuigen onder de
truck terechtkomen. De chauffeur wordt natuurlijk niet vergeten. Een comfortabele
werkomgeving verhoogt zijn alertheid; zijn takenpakket wordt uitgebreid tot
dat van een 'assistant logistic manager'. Een betere opleiding zal daarom noodzakelijk
zijn. De som van deze ontwikkelingen maakt het mogelijk het aantal slachtoffers
in ongevallen met trucks tegen 2020 met de helft te verminderen. Dit is een
doelstelling die op basis van de bekende techniek mogelijk wordt.
Maar ook de wegeninfrastructuur moet de ontwikkelingen volgen. Daar waar het
zwaar verkeer zijn plaats heeft, moet de infrastructuur aan de noden en beperkingen
van vrachtwagens beantwoorden. Ook de creatie van specifieke truck lanes en
het wegwerken van missing links is daarom een noodzaak.
Besluit
Het weze duidelijk, de toekomst van het wegvervoer verzekeren, is een maatschappij-overspannende
uitdaging. Industrie en overheid moeten daarbij samen de ontwikkeling sturen.
De industrie reikt vandaag al de middelen aan om het bedrijfsvoertuig van morgen
te doen beantwoorden aan de toekomstige eisen op het gebied van mobiliteit,
milieu en veiligheid. Zij kan daarin heel wat andere sectoren tot voorbeeld
strekken. De overheid moet deze ontwikkeling volgen door op elk van de deelgebieden
-mobiliteit, milieu en veiligheid- positieve stimulansen te creëren. Aan de
bedrijfsvoertuigindustrie heeft zij alvast een robuuste en betrouwbare partner
om de welvaart en ontwikkeling van onze samenleving ook in 2020 op wieltjes
te laten lopen.