Vous êtes ici ›Home› Dossiers
DE EUROPESE AUTOPRIJZEN IN 2004 (MEI 2005)
Uit de index van PricewaterhouseCoopers en eurocarprice.com betreffende de prijs van de nieuwe auto's blijkt dat de kleinhandelsprijzen van de autovoertuigen in België 2% lager lagen dan het gemiddelde van de landen van de eurozone.
Dit indexcijfer houdt rekening met de kleinhandelsprijs (d.i. de fabrieksprijs,
inclusief alle belastingen) van meer dan 100 representatieve wagens in
19 Europese landen.
De neerwaartse trend van de prijzen zette zich
in 2004 door, aangezien de gemiddelde prijs, exclusief belastingen,
van de wagens in Europa maar 0,8% hoger was dan een jaar voordien.
Een prijsstijging die natuurlijk kleiner was dan die van het algemene
indexcijfer in de diverse landen.
Zo is in de loop van de jongste twaalf maanden de gemiddelde kleinhandelsprijs
van een wagen in West-Europa gestegen met 2,4%. De sterkste evolutie
van de prijzen, inclusief alle belastingen, van de nieuwe wagens
werd waargenomen in Polen, waar de tarieven de jongste twaalf maanden
met 3,9% stegen.
Omgekeerd werd de zwakste evolutie van diezelfde prijzen opgetekend
in Hongarije, waar de kleinhandels- prijzen met 2,4% zakten. Qua
evolutie hebben de prijzen, inclusief alle belastingen, van de nieuwe
wagens in Europa momenteel de neiging langzamer te stijgen dan een
jaar geleden.
|
|
Convergentie van de prijzen in de EU
Duitsland blijft het duurste land van de eurozone. Het prijsverschil
tussen de duurste markt (Duitsland) en de goedkoopste (Griekenland) bedraagt
20%. De prijzen, exclusief belastingen, in West-Europa blijven schommelen
samen met de wisselkoersen, maar met een verschil tussen de markt met
de hoogste prijs en die met de laagste prijs dat sinds 2000 van 56% is
gedaald tot 30%. Men heeft een convergentie kunnen vaststellen in de prijzen
op de markten van de landen die recentelijk tot de EU zijn toegetreden:
de prijzen, exclusief belastingen, in de Tsjechische Republiek en Polen
lagen respectievelijk 10% en 21% lager dan het gemiddelde van de eurozone
begin 2004; op dit ogenblik liggen zij 5% en 3% lager. Ten gevolge van
de prijsstijgingen stelt men echter eveneens een tragere groei vast van
de verkopen op de Oost-Europese markten.
Tendensen segment per segment
De sterkste gemiddelde stijging van de markt inzake prijzen, exclusief
belastingen, was voorbehouden aan het segment van de 4x4: 4,8%. Het meest
stabiele marktsegment daarentegen was dat van de stadswagentjes waar de
gemiddelde prijs met 2,4% zakte. De schommelingen van de gemiddelde prijzen
in de belangrijkste segmenten (qua volume) waren 0% voor het segment van
de stadswagentjes, 1,1% voor het segment van de gemiddelde vierdeurs uit
de lagere prijsklasse, 0,8% voor het D-segment van de gemiddelde vierdeurs
uit de hogere prijsklasse en 3,2% voor het segment van de vierdeurs uit
de topklasse.
Basisprijzen
Verhouding basisprijs buiten belasting |
Er is rekening gehouden met de schommelingen van
de basisprijs, exclusief belastingen, van de voertuigen die werd
aangepast om de verschillen qua kenmerken en uitrusting tussen de
markten weer te geven.
De index 100 is de gemiddelde prijs, exclusief belastingen, voor
alle landen van de eurozone.
De basisprijs (exclusief belastingen) is niet alleen de referentie
waarop elke tariefstructuur van de constructeur of van de invoerder
van een voertuig gebaseerd is, maar hij heeft ook het allergrootste
belang indien men het grensoverschrijdende commerciële potentieel
('cross border trading') beschouwt, aangezien de belastingen
worden betaald in het land van bestemming, ongeacht dat van de aankoop.
|
- Bij landen van de eurozone deden de sterkste prijsstijgingen, exclusief
belastingen, in vergelijking met 2003 zich voor in Spanje (1,9%) en
Frankrijk (1,7%).
- Duitsland (0,4%) en België(0,8%) kenden de laagste jaarlijkse
groeipercentages van de eurozone.
- Wanneer de in Duitsland gehanteerde prijzen worden aangepast om rekening
te houden met de volumeschommelingen van de markt en met de 'mix',
resulteert het netto-effect in een daling met 0,6%. Op diezelfde manier
zien we in Griekenland een daling met 0,4% van zijn aangepaste prijzen,
exclusief belastingen.
- In de landen die niet tot de eurozone behoren, lagen de gemiddelde
fabrieksprijzen in Groot- Brittannië2,0% hoger. Wanneer men rekening
houdt met de wijzigingen inzake marktvolume en de producten-'mix'
waren de prijzen van de Engelse markt maar 0,7% hoger dan 12 maanden
voordien. De aangepaste prijzen in Noorwegen stegen met 14%, terwijl
zij in Zweden 0,9% hoger lagen dan vorig jaar, waardoor een einde kwam
aan een periode van prijsdalingen die enkele maanden duurde.
- Onder de landen van de eurozone heeft Griekenland de laagste gemiddelde
prijzen, nl. 14% onder het gemiddelde van de eurozone. Gevolgd door
Finland waar de prijzen, exclusief belastingen, 11% onder het gemiddelde
liggen.
- In de loop van de jongste 12 maanden zijn de prijzen, exclusief belastingen,
van de nieuwe wagens in heel West-Europa overigens met 1,3% toegenomen.
Index van de prijzen, inclusief alle belastingen
Deze index geeft het standpunt van de consument
weer. Hij neemt de kleinhandelsprijs op van de voertuigen in concessie,
alle belastingen inbegrepen, in elk land en weegt die volgens het
volume van de verkopen. De index 100 vormt de gemiddelde prijs in
de landen van de eurozone.
- In West-Europa stegen de verkoopprijzen aan de consument in
2004 met ongeveer 2,4% (ter vergelijking en nog altijd op jaarbasis
bedroeg deze groei 2,6% in november 2004 en 4,2% in juli 2004).
- In de eurozone stegen de prijzen gemiddeld met 2,1%. Spanje
(3,3%) en Nederland (3,4%) kenden de sterkste hausse, terwijl
Finland de geringste stijging noteerde (0,5%).
- Buiten de eurozone en op jaarbasis stegen de prijzen in Polen
met 3,9%. Ook Zweden vertoonde een opwaartse trend (3%).
|
Prijsindex alle taxen inbegrepen |
- De zwakste groei buiten de eurozone werd opgetekend in Noorwegen
(2,1%), terwijl de prijzen in de Tsjechische Republiek en in Hongarije
respectievelijk met 0,3% en 2,4% daalden.
- De verkoopprijzen in Europa vertonen duidelijk regionale bijzonderheden.
De prijzen zijn doorgaans hoog in de Scandinavische landen, gelet
op de belastingtarieven die daar worden toegepast.
- Zo heeft Denemarken de hoogste prijzen (inclusief belastingen)
met meer dan het dubbele van de gemiddelde prijs van de eurozone.
Dit is te wijten aan het uitzonderlijk hoge belastingniveau in
dit land: gemiddeld 178% en tot 230% op bepaalde luxevoertuigen.
Bronnen: Eurocarprice.com,
PricewaterhouseCoopers |
Belastingniveau in % van de prijs |
Link:
Het
volledige dossier 'De Europese autoprijzen in 2004' downloaden
in PDF-formaat