Vous êtes ici ›Home› Dossiers
DE 125cc, EEN ECHT ALTERNATIEF VOOR ONZE MOBILITEITSPROBLEMEN
Op 1 oktober 1998 is het Europese rijbewijs voor moto's in België van kracht geworden. De meest belangrijke nieuwigheid is ongetwijfeld dat de houders van een rijbewijs B (auto) vanaf nu ook met een scooter of een moto van 125 cc mogen rijden zonder een examen af te leggen.
Om de voordelen van een gemotoriseerde tweewieler binnen de huidige mobiliteitsproblematiek concreet te kunnen bepalen, organiseerde Febiac een test waarbij een scooter van 125cc, een personenauto en het openbaar vervoer vanaf hetzelfde punt vertrokken voor een rit naar het centrum van Brussel.
Op dinsdag 8 september vanaf 8 uur vertrokken drie teams van drie personen elk vanuit Dilbeek, Grimbergen en Sint-Genesius-Rode voor een rit naar de Beurs van Brussel.
Voor elk traject werd de kortste weg gekozen. De auto en de scooter moesten dezelfde route volgen. Ze werd vooraf bepaald en meegedeeld. De deelnemers moesten uiteraard het verkeersreglement respecteren evenals de van kracht zijnde beperkingen. De te volgen reisweg voor het openbaar vervoer werd aangevraagd bij de informatiediensten van de betrokken maatschappijen De Lijn en de M.I.V.B. Het doel was de drie verschillende vervoermiddelen met elkaar te confronteren op een parkoers van thuis naar het werk. De test werd uitgevoerd onder de leiding van Meester Anne Van den Berghe, Gerechtsdeurwaarder.
Het vertreksignaal werd via GSM door Meester Van den Berghe afzonderlijk meegedeeld vanaf 8 uur. De Gerechtsdeurwaarder wachtte iedereen op in taverne “Falstaff” (Henri Mausstraat 25 te 1000 Brussel, naast de Beurs) en noteerde het uur van aankomst van elke deelnemer.
De automobilisten en scooterrijders moesten hun voertuig eerst parkeren alvorens zich aan te melden op de aankomstplaats. Dit was geen probleem want de scooters konden zich parkeren aan de zijkant van de Beurs en de auto’s vonden redelijk snel een parkingplaats in de Zuidstraat achter de Beurs.
Deze test bevat enkele verrassingen en bevestigt dat de scooter een uitstekend alternatief is.
Op het eerste traject was het verschil tussen de drie gekozen mogelijkheden klein. De scooter kwam als eerste aan na 19’ en de bus als derde na een traject met een reële duur van 31’ (vertrek van de bus om 08u13).
De nauwlettend toeziende Meester Van den Berghe noteerde dat het uurwerk 08u30 aanwees toen de scooterrijder uit Grimbergen aan de Beurs aankwam, precies 30 minuten na zijn vertrek. Nadien moest 27’ gewacht worden op de aankomst van de automobilist die op hetzelfde punt vertrokken was of met andere woorden 57’ na zijn vertrek. Onze collega die in Grimbergen het openbaar vervoer genomen had (bus vertrokken om 08u15) komt om 09u07 aan de Beurs aan of met andere woorden na een traject met een reële duur van 52’. Het openbaar vervoer (bus + metro) is bijgevolg, op basis van de reële duur van het traject, 5 minuten sneller dan de auto. Het grootste verschil tussen onze drie occasionele pendelaars verkregen we op het langste traject (16 kilometer) tussen Sint-Genesius-Rode en de Beurs van Brussel.
Het grootste verschil tussen onze drie occasionele pendelaars verkregen we op het langste traject (16 kilometer) tussen Sint-Genesius-Rode en de Beurs van Brussel. Net zoals voor de andere trajecten werd de gekozen reisweg zeer druk gebruikt door talrijke pendelaars die naar Brussel reden. De scooter bewees dat hij het snelste vervoermiddel was.
Besluit :
Voor zij die nog twijfelden is het bewijs geleverd dat op overvolle wegen de scooter geen last heeft van knelpunten of files en dat hij zonder tijdverlies zijn aankomstplaats bereikt.
Wij zijn ervan overtuigd dat deze voordelen de belangrijke rol bevestigen van dit vervoermiddel in de huidige mobiliteitsproblematiek.
Steeds meer pendelaars gebruiken een gemotoriseerde tweewieler - of zullen dat in de toekomst doen - om zich, onder andere, naar hun werk te begeven.
Wij denken bijgevolg dat er een grondige reden is voor de overheid om dit vervoermiddel de aandacht te schenken die het verdient en het een betere plaats te geven in het mobiliteitsdebat.
|
Openbaar vervoer
|
Auto
|
Scooter
|
Dilbeek
8
km |
|
|
|
Uur van vertrek |
08
u 03 min. |
08
u 03 min. |
08
u 03 min. |
Tussentijd |
08
u 27 min. ter
hoogte van Weststation (metro |
08
u 19 min. Ninoofse
poort
|
08
u 16 min. Ninoofse
poort |
Uur van aankomst |
08
u 44 min. |
08
u 29 min. |
08
u 22 min. |
|
|
|
|
Grimbergen 12
km |
|
|
|
Uur van vertrek |
08
u 00 min. |
08
u 00 min. |
08
u 00 min. |
Tussentijd |
08
u 55 min. Metrostation
Beekkant
|
08
u 36 min. Jules
de Troozsquare
|
08
u 17 min. Jules
de Troozsquare
|
Uur van aankomst
|
09
u 07 min. |
09
u 02 min. |
08
u 30 min. |
|
|
|
|
Sint-Genesius-Rode16
km |
|
|
|
Uur van vertrek |
08
u 00 min. |
08
u 00 min. |
08
u 00 min. |
Tussentijd |
09
u 00 min. ter
hoogte van
'la
Bascule' |
08
u 35 min. ter
hoogte van
'la
Bascule' |
08
u 24 min. ter
hoogte van
'la
Bascule' |
Uur
van aankomst
|
09
u 36 min. |
09
u 07 min. |
08
u 43 min. |
|
|
|
|
|