Vous êtes ici  ›Home› Dossiers

GIDS CO2: BETER INVESTEREN VOOR DE TOEKOMST (JANUARI 2007)

Het standpunt van de autoconstructeurs, de visie van Transport & Mobility Leuven, Bond Beter Leefmilieu, Professor Walter Hecq, Directeur van het 'Centre d'Études Économiques et Sociales de l'Environnement (CEESE)' – Université Libre de Bruxelles

Het standpunt van de autoconstructeurs

Het CO2 -engagement van ACEA
In 1998 ondertekende ACEA, de federatie van Europese automobielconstructeurs, een vrijwillig akkoord met de Europese instellingen, waarin de constructeurs hun engagement vastlegden om de CO2-uitstoot door de transportsector te reduceren. Meer specifiek werd afgesproken:

  • door hoofdzakelijk technologische ontwikkeling en gerelateerde marktwijzigingen een collectieve gemiddelde CO2-uitstoot van 140 g/km te bereiken voor nieuwe wagens verkocht in de EU in 2008;
  • tegen 2003 een eerste doel van 165-170 g/km te bereiken
  • nieuwe modellen op de markt te brengen die 120 g/km of minder CO2 uitstoten tegen 2000
  • het potentieel te onderzoeken voor verdere vermindering
  • een monitoringproces op te zetten in samenwerking met de Europese Commissie.

Op basis van de gegevens van 2004, werden volgende besluiten getrokken:

  • ingeschreven nieuwe voertuigen hadden een gemiddelde CO2-emissie van 161 g/km, een reductie met 13% ten opzichte van het niveau in 1995 (185 g/km)
  • het aandeel van voertuigen met een uitstoot van 140 g/km of minder, bedroeg 29,6% van de nieuwe inschrijvingen (tegenover 2,6% in 1995), en het aandeel met een uitstoot onder 120 g/km, bedroeg 8%
  • het aandeel van voertuigen met een uitstoot boven 160 g/km, daalde van 80,8% in 1995 tot 36,4% in 2004.

Al deze verbeteringen werden gemaakt door technologische aanpassingen, en dit ondanks verschillende factoren die deze positieve ontwikkelingen tegenwerkten:

  • wetgeving: verschillende ontwikkelingen op wetgevend vlak, vooral betreffende veiligheid en luchtkwaliteit, hebben de reductie van CO2-uitstoot sterk bemoeilijkt
  • zwakke vraag: de consument ziet CO2-efficiëntie (nog) niet als een prioriteit bij aankoop van een wagen, en lijkt niet bereid hiervoor extra te betalen;
  • groeiende vraag naar ruime en veilige auto's: veiligheid en ruimte staan wel hoog op de verlanglijst. Dit betekent echter een hoger verbruik, en dus meer CO2-uitstoot
  • technologie: benzinemotoren met directe injectie, een veelbelovende technologie ten tijde van het akkoord, hebben enkele onvoorziene technische problemen opgeworpen, waardoor de beloofde reductie niet kon worden gehaald. De reductie van CO2-uitstoot door technologische ingrepen heeft fysische limieten, en de kost van verdere reducties blijft oplopen, terwijl de reducties steeds minder significant zijn.

Het akkoord van 1998 stelt dat externe factoren zoals wetgeving, marktinvloed en de economische omgeving, een invloed kunnen hebben op de vermindering van de CO2-uitstoot, en onderstreept dat deze factoren in rekening moeten gebracht worden bij het evalueren van het akkoord. Dit is echter tot nu toe niet gebeurd.

Onze visie: alle middelen inzetten
De automobielindustrie is bereid haar deel te doen in de reductie van CO2-uitstoot. Een uitstootreductie van nieuwe wagens met 13% over een periode van 10 jaar (16% in België), toont dat de sector allerminst achterblijft in de strijd tegen het broeikaseffect. Het potentieel voor verdere reductie is echter beperkt. Verschillende studies, waaronder het Stern rapport, hebben aangetoond dat verdere CO2-reducties door aanpassingen aan voertuigtechnologie een hoge maatschappelijke kost hebben in vergelijking met andere maatregelen.

FEBIAC pleit dan ook voor een 'Integrated Approach', een aanpak van het probleem waarbij alle mogelijkheden worden onderzocht en keuzes gemaakt op basis van de kostenefficiëntie van de maatregelen. CO2-reductie is immers niet enkel mogelijk door aanpassingen aan voertuigtechnologie, maar ook door invoeren van alternatieve brandstoffen en aandrijfconcepten (nieuwe technologie), beïnvloeden van het rijgedrag van chauffeurs, verbeteren van de infrastructuur en daardoor de mobiliteit, en stimuleren van milieubewust gedrag door aangepaste wetgeving.

Samen werken aan een betere toekomst
Verdere CO2-reducties moeten komen via ondersteuning van de ontwikkeling van nieuwe technologie, het uitwerken van wetgeving om die nieuwe technologie te ondersteunen, en sensibilisering van de burger om diens gedrag te beïnvloeden. FEBIAC vraagt dan ook dat al deze domeinen meegenomen worden in de strijd tegen CO2.

TECHNOLOGIE

Het potentieel voor CO2-reductie door verbetering van huidige technologie is beperkt. Het ondersteunen van ontwikkeling van nieuwe technologie op lange termijn, moet dan ook verkozen worden boven het verplichten tot steeds duurdere reducties met steeds minder effect op korte termijn.

De oplossing voor de CO2-problematiek moet niet enkel gezocht worden in de technologie. Biobrandstoffen zijn een veelbelovende ontwikkeling, maar er zullen nooit genoeg biobrandstoffen kunnen geproduceerd worden om heel het wagenpark aan te drijven. Dezelfde bemerking kan gemaakt worden bij waterstof. In de toekomst zal een combinatie van verschillende technologieën, met elk hun sterke kanten, moeten aangewend worden om de CO2-emissies terug te dringen. Het is dan ook belangrijk dat niet voor een enkele oplossing gekozen wordt, maar dat alle mogelijke pistes onderzocht en ontwikkeld worden.

WETGEVING

Een belasting rechtstreeks gebaseerd op de CO2-uitstoot, zal zorgen voor een versnelde introductie van nieuwe, zuinigere wagens, en een bewuste keuze voor een wagen met lagere CO2-uitstoot.

Een goed onderhouden wegennet, dat filevorming en start-stop verkeer zo veel mogelijk vermijdt, leidt tot een significante reductie, die zeker kan concurreren met de reducties mogelijk door voertuigtechnologie.

Hierbij is het van belang dat wetgeving aan de volgende criteria voldoet:

  • technologieneutraal: enkel gebaseerd op het resultaat, niet op de manier waarop dit bereikt wordt;
  • proportioneel: geen arbitraire trappen invoeren. Elke gram CO2 moet evenveel kosten;
  • geharmoniseerd op Europees niveau: geen extra strenge eisen opleggen bovenop de Europese wetgeving.

SENSIBILISERING

Gerichte informatiecampagnes kunnen de burger duidelijk maken hoe hij zijn steentje bij kan dragen aan de reductie van CO2-uitstoot. Dit hoeft niet uit puur ecologische motivatie te gebeuren: het reduceren van de CO2-uitstoot gaat gepaard met een vermindering van het brandstofverbruik, wat een directe weerslag in de portemonnee meebrengt.

De visie van ...

WAT ZIJN VOLGENS U DE MEEST KOSTENEFFICIËNTE MAATREGELEN OM IN DE KOMENDE 10 JAAR DE CO2 -UITSTOOT IN BELGIË TE REDUCEREN?

Transport & Mobility Leuven
Een zeer efficiënte manier om CO2 te reduceren, is de introductie van een emissiehandelssysteem. De Europese industrie kent dit systeem al. Deelnemers aan het systeem kiezen tussen vermindering van hun emissies en certificaataankoop. Uitbreiden van dit systeem naar alle sectoren lijkt aangewezen. Vanaf 2008 verwacht men een prijs van rond de 20 euro/ton CO2 binnen dit systeem.

Een recente Europese studie geeft aan dat tegen een gelijkaardige prijs de CO2-uitstoot voor nieuwe personenauto’s gereduceerd kan worden tot gemiddeld 140 g/km. Dit is dus een efficiënte maatregel. Een verdere reductie tegen deze prijs lijkt momenteel moeilijk.

Rekeningrijden is een andere efficiënte maatregel om CO2 te reduceren in het wegtransport. Rekeningrijden internaliseert immers verschillende externe effecten van wegtransport.

Bond Beter Leefmilieu
Om de klimaatverandering af te remmen, moet de uitstoot van CO2 snel en drastisch omlaag. Daarvoor zullen we allemaal een steentje bijdragen, ook en zeker in het verkeer. We hebben dringend een pakket maatregelen nodig die onze uitstoot drukken: verbeteren van het openbaar vervoer, lage CO2–grenzen voor nieuwe automotoren, de invoering van een “slimme kilometerheffing”, en tot slot: rationeel (dus zuinig) rijden. Een bijkomende zeer kostenefficiënte maatregel, is een herverdeling van de inschrijvings -en wegentaksen op basis van de ecoscore. Die moeten een verspillende auto duurder maken en zuinige wagens voordeliger.

Professor Walter Hecq, Directeur van het 'Centre d'Études Économiques et Sociales de l'Environnement (CEESE)' – Université Libre de Bruxelles
Met een tijdhorizon van 10 jaar en binnen de Belgische context, zijn de meest nuttige maatregelen te zoeken in een gedragswijziging naar een meer verantwoord omgaan met en verbruik van goederen met een lagere CO2-uitstoot. Kosten/batenanalyses laten toe onze aankopen af te wegen op basis van een balans tussen energiebesparingen en minder vervuiling enerzijds, en hun eventuele meerkost anderzijds. Deze kosten/batenanalyses verantwoorden een herziening van de fiscaliteit, teneinde producten als biobrandstoffen en hybride voertuigen aantrekkelijk te maken via een belastingvermindering.

Maar het CO2-probleem stelt zich ook op lange termijn, waarop men zich best voorbereidt ondermeer via maatregelen gericht op sterkere technologische innovatie, die een waaier van technieken behelst: van elektronica die de energetische efficiëntie verbetert tot en met de brandstofcel.

Een selectie van 25 internetlinks en informatiebronnen over het CO2-thema:

http://www.febiac.be (Belgische Automobielen Tweewielerfederatie)

http://www.acea.be (European Automobile Manufacturers Association)

http://www.eucar.be (European Council for Automotive R&D)

http://www.oica.net (International Organization of Motor Vehicle Manufacturers)

http://www.autoalliance.org (Alliance of Automobile Manufacturers, United States)

http://www.jama.org (Japanese Automobile Manufacturers Association)

http://www.kama.or.kr (Korea Automobile Manufacturers Association)

http://ec.europa.eu/dgs/energy_transport/index_en.html (European Commission - DG Transport & Energy)

http://ec.europa.eu/dgs/environment/index_en.htm (European Commission - DG Environment)

http://www.unep.org (United Nations Environment Programme)

http://www.weforum.org (World Economic Forum)

http://www.wri.org (World Resources Institute)

http://www.ipcc.ch (Intergovernmental Panel on Climate Change)

http://www.eea.europa.eu (European Environment Agency)

http://www.zuinigewagen.be (FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu)

http://lucht.milieuinfo.be (Dienst Lucht en Klimaat, Afdeling Lucht, Hinder,... Vlaamse overheid)

http://www.milieuvriendelijkvoertuig.be (Energie en Milieu Informatiesysteem voor het Vlaamse Gewest)

http://www.tmleuven.be (Transport & Mobility Leuven)

http://www.bondbeterleefmilieu.be (Bond Beter Leefmilieu)

http://www.lomborg.com (internetsite van Bjørn Lomborg)

http://www.groenerekenkamer.nl

http://www.predictweather.com

http://www.greencarcongress.com

http://www.automotiveworld.com/AEA

http://www.euractiv.com

Automotive Guide


En savoir plus