Vous êtes ici ›Home› Dossiers
GIDS CO2: BETER INVESTEREN VOOR DE TOEKOMST (JANUARI 2007)
Het standpunt van de autoconstructeurs, de visie van Transport & Mobility Leuven, Bond Beter Leefmilieu, Professor Walter Hecq, Directeur van het 'Centre d'Études Économiques et Sociales de l'Environnement (CEESE)' – Université Libre de Bruxelles
Het standpunt van de autoconstructeurs
Het CO2 -engagement van ACEA
In 1998 ondertekende ACEA, de federatie van Europese automobielconstructeurs, een vrijwillig akkoord met
de Europese instellingen, waarin de constructeurs hun
engagement vastlegden om de CO2-uitstoot door de
transportsector te reduceren. Meer specifiek werd afgesproken:
- door hoofdzakelijk technologische ontwikkeling en
gerelateerde marktwijzigingen een collectieve gemiddelde CO2-uitstoot van 140 g/km te bereiken voor
nieuwe wagens verkocht in de EU in 2008;
- tegen 2003 een eerste doel van 165-170 g/km te bereiken
- nieuwe modellen op de markt te brengen die 120 g/km
of minder CO2 uitstoten tegen 2000
- het potentieel te onderzoeken voor verdere vermindering
- een monitoringproces op te zetten in samenwerking
met de Europese Commissie.
Op basis van de gegevens van 2004, werden volgende
besluiten getrokken:
- ingeschreven nieuwe voertuigen hadden een gemiddelde CO2-emissie van 161 g/km, een reductie met
13% ten opzichte van het niveau in 1995 (185 g/km)
- het aandeel van voertuigen met een uitstoot van
140 g/km of minder, bedroeg 29,6% van de nieuwe
inschrijvingen (tegenover 2,6% in 1995), en het aandeel met een uitstoot onder 120 g/km, bedroeg 8%
- het aandeel van voertuigen met een uitstoot boven
160 g/km, daalde van 80,8% in 1995 tot 36,4% in
2004.
Al deze verbeteringen werden gemaakt door technologische aanpassingen, en dit ondanks verschillende factoren die deze positieve ontwikkelingen tegenwerkten:
- wetgeving: verschillende ontwikkelingen op wetgevend vlak, vooral betreffende veiligheid en luchtkwaliteit, hebben de reductie van CO2-uitstoot sterk bemoeilijkt
- zwakke vraag: de consument ziet CO2-efficiëntie
(nog) niet als een prioriteit bij aankoop van een wagen, en lijkt niet bereid hiervoor extra te betalen;
- groeiende vraag naar ruime en veilige auto's: veiligheid en ruimte staan wel hoog op de verlanglijst.
Dit betekent echter een hoger verbruik, en dus meer
CO2-uitstoot
- technologie: benzinemotoren met directe injectie, een
veelbelovende technologie ten tijde van het akkoord,
hebben enkele onvoorziene technische problemen
opgeworpen, waardoor de beloofde reductie niet kon
worden gehaald. De reductie van CO2-uitstoot door
technologische ingrepen heeft fysische limieten, en de
kost van verdere reducties blijft oplopen, terwijl de reducties steeds
minder significant zijn.
Het akkoord van 1998 stelt dat externe factoren zoals
wetgeving, marktinvloed en de economische omgeving,
een invloed kunnen hebben op de vermindering van de
CO2-uitstoot, en onderstreept dat deze factoren in rekening moeten gebracht worden bij het evalueren van het
akkoord. Dit is echter tot nu toe niet gebeurd.
Onze visie: alle middelen inzetten
De automobielindustrie is bereid haar deel te doen
in de reductie van CO2-uitstoot. Een uitstootreductie
van nieuwe wagens met 13% over een periode van
10 jaar (16% in België), toont dat de sector allerminst
achterblijft in de strijd tegen het broeikaseffect. Het
potentieel voor verdere reductie is echter beperkt.
Verschillende studies, waaronder het Stern rapport,
hebben aangetoond dat verdere CO2-reducties door
aanpassingen aan voertuigtechnologie een hoge
maatschappelijke kost hebben in vergelijking met andere maatregelen.
FEBIAC pleit dan ook voor een 'Integrated Approach',
een aanpak van het probleem waarbij alle mogelijkheden worden onderzocht en keuzes gemaakt op basis
van de kostenefficiëntie van de maatregelen. CO2-reductie is immers niet enkel mogelijk door aanpassingen aan voertuigtechnologie, maar ook door invoeren
van alternatieve brandstoffen en aandrijfconcepten
(nieuwe technologie), beïnvloeden van het rijgedrag
van chauffeurs, verbeteren van de infrastructuur en
daardoor de mobiliteit, en stimuleren van milieubewust gedrag door aangepaste wetgeving.
Samen werken aan een betere toekomst
Verdere CO2-reducties moeten komen via ondersteuning
van de ontwikkeling van nieuwe technologie, het uitwerken van wetgeving om die nieuwe technologie te ondersteunen, en sensibilisering van de burger om diens gedrag
te beïnvloeden. FEBIAC vraagt dan ook dat al deze domeinen meegenomen worden in de strijd tegen CO2.
TECHNOLOGIE
Het potentieel voor CO2-reductie door verbetering van
huidige technologie is beperkt. Het ondersteunen van
ontwikkeling van nieuwe technologie op lange termijn,
moet dan ook verkozen worden boven het verplichten
tot steeds duurdere reducties met steeds minder effect
op korte termijn.
De oplossing voor de CO2-problematiek moet niet enkel
gezocht worden in de technologie. Biobrandstoffen zijn
een veelbelovende ontwikkeling, maar er zullen nooit genoeg biobrandstoffen
kunnen geproduceerd worden om heel het wagenpark aan te drijven. Dezelfde
bemerking
kan gemaakt worden bij waterstof. In de toekomst zal een
combinatie van verschillende technologieën, met elk hun
sterke kanten, moeten aangewend worden om de CO2-emissies terug
te dringen. Het is dan ook belangrijk dat niet voor een enkele
oplossing gekozen wordt, maar dat
alle mogelijke pistes onderzocht en ontwikkeld worden.
WETGEVING
Een belasting rechtstreeks gebaseerd op de CO2-uitstoot,
zal zorgen voor een versnelde introductie van nieuwe,
zuinigere wagens, en een bewuste keuze voor een wagen
met lagere CO2-uitstoot.
Een goed onderhouden wegennet, dat filevorming en
start-stop verkeer zo veel mogelijk vermijdt, leidt tot een
significante reductie, die zeker kan concurreren met de
reducties mogelijk door voertuigtechnologie.
Hierbij is het van belang dat wetgeving aan de volgende
criteria voldoet:
- technologieneutraal: enkel gebaseerd op het resultaat, niet op de manier waarop dit bereikt wordt;
- proportioneel: geen arbitraire trappen invoeren. Elke
gram CO2 moet evenveel kosten;
- geharmoniseerd op Europees niveau: geen extra
strenge eisen opleggen bovenop de Europese wetgeving.
SENSIBILISERING
Gerichte informatiecampagnes kunnen de burger duidelijk maken hoe hij zijn steentje bij kan dragen aan de
reductie van CO2-uitstoot. Dit hoeft niet uit puur ecologische motivatie te gebeuren: het reduceren van de
CO2-uitstoot gaat gepaard met een vermindering van
het brandstofverbruik, wat een directe weerslag in de
portemonnee meebrengt.
De visie van ...
WAT ZIJN VOLGENS U DE MEEST KOSTENEFFICIËNTE MAATREGELEN
OM IN DE KOMENDE 10 JAAR DE CO2 -UITSTOOT IN BELGIË TE REDUCEREN?
Transport & Mobility Leuven
Een zeer efficiënte manier om CO2 te reduceren, is de introductie
van een emissiehandelssysteem. De Europese industrie
kent dit systeem al. Deelnemers aan het systeem kiezen
tussen vermindering van hun emissies en certificaataankoop.
Uitbreiden van dit systeem naar alle sectoren lijkt
aangewezen. Vanaf 2008 verwacht men een prijs van rond de
20 euro/ton CO2 binnen dit systeem.
Een recente Europese studie geeft aan dat tegen een gelijkaardige prijs de
CO2-uitstoot voor nieuwe personenauto’s
gereduceerd kan worden tot gemiddeld 140 g/km. Dit is dus een efficiënte
maatregel. Een verdere reductie tegen deze
prijs lijkt momenteel moeilijk.
Rekeningrijden is een andere efficiënte maatregel om CO2 te reduceren
in het wegtransport. Rekeningrijden internaliseert immers verschillende externe
effecten van wegtransport.
Bond Beter Leefmilieu
Om de klimaatverandering af te remmen, moet de uitstoot
van CO2 snel en drastisch omlaag. Daarvoor zullen we allemaal een steentje
bijdragen, ook en zeker in het verkeer. We hebben dringend een pakket maatregelen
nodig
die onze
uitstoot drukken: verbeteren van het openbaar vervoer,
lage CO2–grenzen
voor nieuwe automotoren, de invoering van
een “slimme kilometerheffing”, en tot slot:
rationeel (dus zuinig) rijden. Een bijkomende zeer
kostenefficiënte maatregel, is een herverdeling
van de inschrijvings -en wegentaksen op basis van de
ecoscore. Die moeten een
verspillende
auto duurder maken en zuinige wagens voordeliger.
Professor Walter Hecq, Directeur van het 'Centre d'Études Économiques
et Sociales de
l'Environnement (CEESE)' – Université Libre
de Bruxelles
Met een tijdhorizon van 10 jaar en binnen de Belgische context, zijn de meest
nuttige maatregelen te zoeken in een
gedragswijziging naar een meer verantwoord omgaan met en verbruik van goederen
met een lagere CO2-uitstoot.
Kosten/batenanalyses laten toe onze aankopen af te wegen op basis van een balans
tussen energiebesparingen en
minder vervuiling enerzijds, en hun eventuele meerkost anderzijds. Deze kosten/batenanalyses
verantwoorden een
herziening van de fiscaliteit, teneinde producten als biobrandstoffen en hybride
voertuigen aantrekkelijk te maken via
een belastingvermindering.
Maar het CO2-probleem stelt zich ook op lange termijn, waarop men zich best
voorbereidt ondermeer via maatregelen
gericht op sterkere technologische innovatie, die een
waaier van technieken behelst: van elektronica die de energetische
efficiëntie verbetert tot en met de brandstofcel.
Een selectie van 25 internetlinks en informatiebronnen
over het CO2-thema:
http://www.febiac.be (Belgische Automobielen Tweewielerfederatie)
http://www.acea.be (European Automobile Manufacturers Association)
http://www.eucar.be (European Council for Automotive R&D)
http://www.oica.net (International Organization of Motor Vehicle Manufacturers)
http://www.autoalliance.org (Alliance of Automobile Manufacturers, United States)
http://www.jama.org (Japanese Automobile Manufacturers Association)
http://www.kama.or.kr (Korea Automobile Manufacturers Association)
http://ec.europa.eu/dgs/energy_transport/index_en.html (European Commission -
DG Transport & Energy)
http://ec.europa.eu/dgs/environment/index_en.htm (European Commission - DG Environment)
http://www.unep.org (United Nations Environment Programme)
http://www.weforum.org (World Economic Forum)
http://www.wri.org (World Resources Institute)
http://www.ipcc.ch (Intergovernmental Panel on Climate Change)
http://www.eea.europa.eu (European Environment Agency)
http://www.zuinigewagen.be (FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen
en Leefmilieu)
http://lucht.milieuinfo.be (Dienst Lucht en Klimaat, Afdeling Lucht, Hinder,...
Vlaamse overheid)
http://www.milieuvriendelijkvoertuig.be (Energie en Milieu Informatiesysteem
voor het Vlaamse Gewest)
http://www.tmleuven.be (Transport & Mobility Leuven)
http://www.bondbeterleefmilieu.be (Bond Beter Leefmilieu)
http://www.lomborg.com (internetsite van Bjørn Lomborg)
http://www.groenerekenkamer.nl
http://www.predictweather.com
http://www.greencarcongress.com
http://www.automotiveworld.com/AEA
http://www.euractiv.com